FIA-president Jean Todt voelt er weinig voor om in een machts- of woordenstrijd verwikkeld te raken met Bernie Ecclestone en pleit voor harmonie.

Ecclestone en Todt lijken de laatste tijd lijnrecht tegenover elkaar te staan waar het de toekomst en belangen van de Formule 1 betreft.

Aan de ene kant is Todt er als voorzitter van de internationale autosportbond FIA de laatste tijd veel aangelegen de koningsklasse aantrekkelijk te houden voor de fans en tevens een positief (en groen) imago te geven dat aansluit bij het huidige tijdsbeeld, terwijl Ecclestone – als de grote man achter de schermen – zich vooral om de commerciële uitbating van de sport bekommert en almaar verder wil uitbreiden.

Het grootste discussiepunt tussen de twee is op het moment het nieuwe motorreglement dat vanaf 2013 in werking treedt. Hierin is bepaald dat er vanaf dat seizoen met 1.6 liter viercilinder motoren geracet gaat worden, hetgeen Ecclestone totaal niet zint.

Volgens Ecclestone verdwijnt het mooie motorgeluid hiermee uit de Formule 1, terwijl hij ook een aantal van de andere milieubewuste maatregelen niet bepaald bij de natuur van de sport vindt passen: “Deze maatregelen gaan de Formule 1 veel pijn doen”, sprak de tachtigjarige enige tijd geleden. “De Formule 1 zal er veel fans door verliezen, ook waar het tv-kijkers betreft.”

Ecclestone voegde daar verder nog aan toe dat Todt niet begrijpt wat de ingevoerde wijzigingen voor de Formule 1 als ‘verkoopbare’ sport betekenen, alvorens hij ook nog liet optekenen dat hij de FIA ‘een grap’ vindt en hij Todt een ‘light-versie’ van zijn voorganger Max Mosley noemde.

Todt heeft nu in een reactie echter aangegeven dat hij er niets voor voelt om ten overstaan van de pers te wedijveren met Ecclestone. “Ik zoek liever in goede harmonie naar een oplossing, in plaats van dat ik de confrontatie aanga”, verklaart hij aan de Financial Times.

De FIA-president blijft ondanks de kritiek van Ecclestone bovendien gewoon achter de geplande reglementswijzigingen – die bovendien al bekrachtigd zijn – staan: “Ik probeer iedereen daarom al een tijdlang duidelijk te maken dat deze veranderingen absoluut noodzakelijk zijn.”

“De motorfabrikanten zijn het bovendien unaniem eens met de nieuwe regels, net als de FIA World Motor Sport Council, waar Ecclestone overigens deel van uitmaakt”, benadrukt de Fransman. “Ik begrijp best dat er emotie bij komt kijken waar het dit soort zaken aangaat, maar het is belangrijk om rustig te blijven en niet overdreven te reageren.”

Todt geeft tenslotte nog aan dat hij zijn best wil doen om de huidige financiële overeenkomst die de FIA heeft met Ecclestone en de Formule 1 opnieuw te bespreken.

De huidige deal is in 2001 beklonken en loopt voor een duratie van honderd jaar. Hoewel de voorwaarden van de overeenkomst in theorie niet aangepast kunnen worden, wil Todt toch met Ecclestone en de zijnen om de onderhandelingstafel plaatsnemen: “De tijden zijn veranderd sinds deze honderdjarige overeenkomst is getekend en vooruitgang kost nu eenmaal geld.”

“De kosten voor de FIA zijn nu veel hoger dan een aantal jaar geleden, dus we moeten kijken of we de lasten eerlijk kunnen verdelen en meer compensatie kunnen krijgen voor het werk dat we doen”, pleit hij.