Bij elke Grand Prix deelt FORMULE 1 cijfers uit aan de coureurs en licht er in Top & Flop een aantal uit. Dit zijn de coureurs die tijdens het raceweekend in Engeland in positieve of negatieve zin opvielen.

Top

Sebastian Vettel, Ferrari. Start:2. Finish: 1. Cijfer: 9

Vettel sluit de eerste trainingsdag als snelste af en dat baart Mercedes al enige zorgen, want doorgaans heeft Ferrari meer moeite om op te gang te komen. Ook op zaterdag toont Ferrari aan dat het meer dan gewaagd is aan Mercedes. Vettel grijpt slechts 0,044 seconde naast poleposition en ook Räikkönen zit nog binnen een tiende van Hamilton. Vettel pakt bij de start direct de leiding en lijkt onbedreigd op de zege af te kunnen rijden, totdat Ericsson voor een safetycar zorgt. Ook wat strategie betreft lijkt Ferrari zijn zaken inmiddels beter voor elkaar te hebben dan Mercedes. Terwijl Vettel en Räikkönen vers rubber halen, blijven Bottas en Hamilton buiten. Het kost enige moeite, maar Vettel herovert de leiding op Bottas en sleept zo in het hol van de leeuw alsnog de zege in de wacht. Hij roemt de Britse fans, zijn teams en zijn fysio na nekklachten op zaterdag.

Subtop

Nico Hülkenberg, Renault. Start: 11. Finish: 6. Cijfer: 8
Hülkenberg kwalificeert zich eindelijk weer voor Sainz en doet het in de race prima. Het verschil met de drie topteams blijkt als hij in de laatste tien ronden nog op een halve minuut wordt gereden.

Esteban Ocon, Force India. Start: 10. Finish: 7. Cijfer: 8
Het is een mentale uitputtingsslag voor Ocon, maar des te meer voldoening haalt hij uit zijn zevende plaats. Alonso en Magnussen voeren de druk hoog op in de slotfase, maar Ocon houdt stand.

Flop

Marcus Ericsson, Sauber. Start: 10. Finish: 14. Cijfer: 6
De meeste ogen zijn gericht op het titelduel tussen Vettel en Hamilton, maar in zeker opzicht is Ericsson de man van de wedstrijd. Door zijn crash en de safetycarfase die erop volgt, krijgt de Grand Prix van Engeland een zinderende apotheose. Dat is ongetwijfeld niet de bedoeling van de Zweed. Het is sowieso niet zijn bedoeling om met DRS open door de eerste bocht te knallen (hoewel dat wel was toegestaan dankzij de toe­voeging van een extra DRS-zone). Maar of hij nu vergeet om het knopje in te drukken of het niet hard genoeg doet, het resultaat is dat de Sauber hard de bandenstapels in knalt. Hoewel de Zwitserse renstal zich flink heeft verbeterd – Ericsson haalt in de derde vrije training zelfs de toptien, maar kan dat in de kwalificatie niet herhalen – is de wegligging nog niet helemaal op het niveau van Mercedes, Ferrari en Red Bull.

De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grands Prix van Frankrijk, Oostenrijk en Engeland, ligt donderdag 12 juli in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.