Technisch directeur van Toyota, Mike Gascoyne, is bezorgd over het voordeel dat Scuderia Toro Rosso volgend seizoen wel eens kan gaan hebben, zo meldt Autosport.


Toro Rosso rijdt komend jaar als enige team nog met een drie liter V10-motor, weliswaar met een toerentalbegrenzer. Alle andere teams kozen voor de 2,4 liter V8-motor. Toch denkt Gascoyne dat Toro Rosso een betere motor heeft dan de rest en vooral een voorsprong kan opbouwen ten opzichte van Midland, dat met V8-motoren van Toyota rijdt.

Om de snelheid van de Formule 1-auto’s in te dammen, besloot de FIA dat alle teams vanaf 2006 moeten rijden met een 2,4 liter V8-motor in plaats van een 3 liter V10. Voor de kleinere teams met een aanzienlijk lager budget zoals Minardi, werd een compromis ingesteld. De drie liter V10 mag gehandhaafd blijven, maar dan wel met een toerentalbegrenzer die de motor op gelijke hoogte brengt met de V8. Minardi koos voor die optie en geen team dat erover klaagde. Tenslotte was Minardi het armste team op de grid.

Maar de zaken zijn inmiddels veranderd. Red Bull heeft Minardi gekocht en het nieuwe Scuderia Toro Rosso heeft behoorlijk wat meer geld te besteden dan het oude Minardi. Daarom denken teams dat Toro Rosso met het grote budget veel voordeel uit de V10-motor kan halen, ondanks de beperkingen. Gascoyne: “Toyota maakt zich inderdaad zorgen. We hebben een klantenteam (Midland, red.) dat ons veel geld kost. En de kans bestaat dat we voor schut staan door het voordeel van de V10-motoren. Midland zal zeker in het nadeel zijn ten opzichte van Torro Rosso. Laten we niet vergeten dat dit team geen Minardi meer is, het is een goed gefinancierde operatie.”

Toyota heeft de zaak voorgelegd aan de FIA, die beweert dat de V10-motoren in het nadeel blijven. Gascoyne hoopt dat de FIA die belofte waar kan maken.

LP