Toyota twijfelt over voordeel op bandenvlak
In 2006 alvast een jaar op Bridgestones rijden zou aankomend seizoen een groot voordeel op moeten leveren. Maar nu het eenmaal zover is, lopen de meningen bij Toyota uiteen.Nu Michelin uit de Formule 1 is vertrokken, moeten de renstallen die vorig jaar op Frans rubber reden zich eerst maar eens zien te redden op Bridgestone-banden. Ferrari en Toyota zouden daarom een voorsprong moeten hebben, ook al zijn de banden dit seizoen een stuk harder.
Waar Ferrari geen mogelijkheid onbenut laat om aan te geven dat het allemaal wel meevalt met dat voordeel, verschilt men bij Toyota van mening. ,,Vorig jaar hadden we toch wel wat problemen”, zegt teambaas Tsutomu Tomita, die hoopt dat deze nu tot het verleden behoren.
,,Ik zou het vergelijken met het weer: tijdens het testen 's winters was het bewolkt, halverwege het seizoen kwam de zon voorzichtig door en uiteindelijk scheen de zon volop. Het ging met de nodige ups en downs, maar we hebben er veel van geleerd. Vooral met betrekking tot de temperatuur, geometrie van de ophanging en downforce in het algemeen.”
Tijd om te oogsten dus, maar coureur Jarno Trulli denkt dat de oogst wat tegenvalt. ,,Natuurlijk hebben we een klein voordeel, maar de karakteristieken van de banden zijn dusdanig veranderd dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Het rubber van nu is compleet anders”, constateert hij nuchter.
Qua rubber mag het gewin dan miniem zijn, de Italiaan denkt niet dat Toyota met de vervroegde overstap bedrogen uit is gekomen. ,,Het zal ons allicht helpen. Onze werkrelatie met Bridgestone is uitstekend. We kennen elkaar inmiddels en onze auto kent weinig geheimen voor hun technici. Hopelijk kunnen ze ons een duwtje in de juiste richting geven.”
KVN