Traction Control wordt per 2008 weer verboden, zo hebben de Formule 1-teams in overleg met de FIA besloten. Dit betekent dat de coureurs vanaf volgend seizoen zelf om moeten zien te gaan met wielspin.Op een bijeenkomst van de FIA World Motor Sport Council zijn deze week een aantal veranderingen goedgekeurd aan het Technisch Reglement voor 2008. De belangrijkste daarvan is een, naar het zich laat aanzien, volledig verbod op tractiecontrole.

,,Geen enkele auto mag worden uitgerust met een systeem of apparaat dat er toe in staat is het spinnen van de banden tegen te gaan. Dit geldt tijdens het sturen en ook als de coureur iets te enthousiast op het gaspedaal trapt”, schrijft artikel 9.3 vanaf volgend seizoen voor.

Ook systemen die de coureur er van op de hoogte stellen dat er sprake is van wielspin zijn dan niet meer toegestaan. Kortom, in de tweede sector op het circuit in Turkije en bochten als Eau Rouge worden de mannen weer van de jongens onderscheiden.

Met deze beslissing komt er een einde aan een periode van ruim zeven jaar waarin Traction Control werd gedoogd. De FIA zag zich genoodzaakt dit te doen omdat het niet de middelen had de bolides hierop te controleren. Daarvoor gingen er altijd wel geruchten dat team X of Y het systeem stiekem toch gebruikte.

Aangezien er vanaf 2008 gebruik moet worden gemaakt van een standaard-ECU wordt het voor de FIA een stuk makkelijker om het motormanagement te controleren. Naar verluidt is dat één van de voornaamste argumenten geweest om tractiecontrole opnieuw te verbieden.

Vanaf 2008 is Nintendo dus weer verleden tijd in de Formule 1. Een beslissing die vrijwel iedereen (van coureur tot fan) zal verwelkomen, waaronder ook Niki Lauda. De Oostenrijker stelde vlak na de herintroductie van TC in 2001 dat 'zelfs een aap nu een Formule 1-auto kan besturen'. In januari 2002 kroop de toenmalig Jaguar-teambaas zelf achter het stuur, om vervolgens meermaals te spinnen.

KVN