Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alex Albon en ook Sergio Pérez. Allemaal moesten ze als teamgenoot bij Red Bull het onderspit delven tegen Max Verstappen. Toch wordt de Nederlander door zijn ex-stalgenoten als een prettige collega gezien. Alex Albon legt uit hoe dat komt. “Hij is zelfverzekerd, maar zeker niet arrogant.”

Albon moest halverwege 2019 bij Red Bull instappen ten faveure van Pierre Gasly en uiteindelijk 26 races opboksen tegen Verstappen. Uiteraard kende hij Verstappen al vanuit de kartklassen maar in 2020 zag hij een volwassen Verstappen die ook technisch gezien enorm gegroeid was. “Op dat vlak is hij erg sterk. Ten eerste kan hij geweldig goed om problemen heen rijden. Dat is echt indrukwekkend. Zelfs al is de auto niet goed, dan nog zal Max er prima mee kunnen rijden. Ten tweede voel je dat hij teert op jarenlange ervaring, zelfs al is hij eigenlijk nog steeds een jonge coureur. Hij draagt veel kennis mee door zijn ervaringen de afgelopen jaren.”

Lees ook: Lambiase over ‘De Schreeuw’ in Abu Dhabi: ‘Alles kwam eruit, de eerste van Verstappen en mij’

Sinds zijn overstap naar Red Bull werkt Verstappen met engineer Gianpiero Lambiase, het is bekend dat de twee onafscheidelijk zijn geworden. Dat zag ook Albon. “De band die Max heeft met zijn engineer (Gianpiero Lambiase, red.) is indrukwekkend. Ze praten zelden over details, omdat ze elkaar zo goed begrijpen. Tijdens een raceweekend is het voor hen niet nodig om uren over de setup van de auto te praten, soms hebben ze de auto zelfs op orde na tien of vijftien minuten.”

“Kunnen we dit de komende 15 jaar blijven doen?“, het is de beroemd geworden vraag die Verstappen in Abu Dhabi stelde na het behalen van zijn eerste wereldtitel. Het is tekenend voor sterke samenwerking tussen Red Bull en de wereldkampioen. “Hij laat het rijden voor zich spreken. Het is vooral het vertrouwen dat hij heeft in zijn team. Je merkt dat aan de manier waarop hij omgaat met zijn engineer. Max focust zich op het rijden en de mensen achter de schermen houden zich bezig met hun taken, zowel in de fabriek als op het circuit. Dat zorgt voor een balans: Max werkt hard, maar als hij niet op een circuit is, wil hij relaxen. Op die manier kan hij zich focussen op hetgeen ertoe doet, winnen.”

Lees ook: Verstappen over schade: ‘Als Lambiase het zegt, is het veilig: hij zou me niet in gevaar brengen’