Max Verstappen heeft drie vierde plaatsen in de vrije training niet om weten te zetten in de vierde tijd in de kwalificatie. De Nederlander moet genoegen nemen met de vijfde startplaats.

Waar Ferrari en Red Bull in de eerste run van het eerste kwalificatiedeel kiezen voor de superzachte Pirelli’s, opteert Max Verstappen voor de nóg zachtere variant, de ultrasofts. Daarop is hij alsnog langzamer dan Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, maar sneller dan Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo. Verstappen weet dan dat P3 voldoende is en laat zich in Q1 verder niet meer zien.

Als in het tweede kwalificatiedeel het speelvlak gelijk is getrokken doordat ook Mercedes en Ferrari voor de zachtste banden kiezen, moet Verstappen een enkele positie toegeven ten opzichte van Q1. Zijn eerste getimede ronden brengt hem P4 en daar blijft hij bij het uitblijven van een tweede poging tot het eind van de sessie staan. Het gat naar snelste man Lewis Hamilton is ruim een seconde, zijn marge naar teamgenoot Daniel Ricciardo bedraagt net geen drie tienden van een seconde.

Ook vroeg in het derde en laatste kwalificatiedeel blijft Verstappen zijn goedlachse stalgenoot voor, maar ook nu weer moet Verstappen een plekje toegeven, dit keer aan Valtteri Bottas. Daarmee staat hij waar hij en Red Bull naar eigen zeggen performance-technisch nu eenmaal horen te staan.

Het is echter geen gegeven waar Verstappen zich bij neer wil leggen. De Nederlander stuurt zijn RB13 voor de laatste keer de baan op en niet zonder resultaat. Hij verwijst kampioenschapsleider Sebastian Vettel naar de vijfde plaats. Helaas kan hij niet lang van zijn plekje op de tweede startij genieten, want het is diezelfde Ferrari-coureur die zich op het allerlaatste moment naar P2 katapulteert. P5 is daarmee voor Verstappen, op acht tienden van de poleposition-tijd van Lewis Hamilton.