De Belgische GP, mét podiumplaats, is geschiedenis. Hogesnelheidstempel Monza is de volgende halte voor Max Verstappen. Een bedevaartsoord voor Ferrari-fans, een race zonder veel perspectief voor Red Bull. “Dit is voor ons de moeilijkste race van het jaar. Puur door gebrek aan vermogen”, beseft Verstappen.

Helemaal hopeloos wil Red Bulls troef het snelle nummer op het Autodromo Nazionale Monza vooraf niet noemen. “Je moet je op jezelf focussen, de auto zo goed mogelijk afstellen. Het allerbelangrijkste is het vinden van een goede balans. Dan zien we wel wat er gebeurt”, stelt Verstappen.

Motorleverancier Renault heeft klantenteam Red Bull een verbeterde uitgave van haar V6 in het vooruitzicht gesteld. Eentje die volgens de Franse firma drie tienden van een seconde tijdwinst moet opleveren. Dat klinkt aardig, maar Mercedes en Ferrari zullen er niet wakker van liggen. Verstappens collega Daniel Ricciardo zal de verbeterde krachtbron in de eerste twee trainingssessies gaan testen. Tenminste, als daarvoor voldoende tijd is. De weersvooruitzichten voor morgen beloven weinig goeds en veel regenbuien.

“Het feit dat Renault de nieuwe motor zelf niet gebruikt zegt normaal gesproken wel genoeg”, meent Verstappen. “Als die echt drie tienden oplevert, dan zou ik die motor als je met Haas om de vierde plaats vecht wel nemen. Er zitten natuurlijk voor- en nadelen aan. Ik verwacht er niet te veel van, we gaan het wel zien.” Verstappen kan eventueel zonder straf een nieuwe motor in zijn RB14 laten zetten.

Over twee weken, op het stratencircuit in Singapore, dicht hij zichzelf meer kansen op succes toe. Verstappen hoopt er in de Aziatische metropool ‘bij te zitten’, maar is bang dat het verschil in vermogen met Mercedes en Ferrari zelfs op het bochtige tropencircuit niet te compenseren valt. “Als je zoveel tekort komt op rechte stuk houdt het een keer op. We hebben een hele goede auto”, verzekert hij. “Maar als hetgeen wat niet in onze handen ligt niet goed wordt aangepakt, houdt het op.”