Samen met Takuma Sato was Jacques Villeneuve misschien wel de schlemiel van 2005. Lange tijd leek het erop dat hij moest vrezen voor zijn stoeltje bij de BMW-renstal, maar uiteindelijk werd hij toch aangesteld als tweede coureur. En een herhaling van 2005, dat wil hij ten koste van alles voorkomen in het nieuwe seizoen.


De wereldkampioen van 1997 heeft zijn lof voor BMW na de overname van de Sauber-renstal niet onder stoelen of banken gestoken. Op jacht naar eerherstel dus, want Villeneuve kan wel weer een goed seizoen gebruiken. Budgetproblemen kunnen niet meer worden aangevoerd als excuus, maar als het aan de Canadees ligt zijn er zelfs helemaal geen excuses nodig.

Zijn eerste indruk van de F1.06 is goed, veel beter dan die van de Sauber C25. ,,Vorig jaar wist ik na twee ronden al dat we een moeilijk seizoen tegemoet zouden gaan. Dat is nu wel anders, wat mij betreft wordt het genieten geblazen in 2006”, vertelt Villeneuve Radio-Canada.ca.

Niet alleen kan BMW veel meer investeren in de ontwikkeling van de auto en wordt het aantal werknemers uitgebreid, ook de invoering van de V8-motor kan volgens Villeneuve in zijn voordeel werken. ,,Ik kan nu remmen waar ik wil, naar de apex toe als het ware. Het verschil met vorig jaar is echt heel groot, ik heb het plezier in het rijden weer terug. Het is erg interessant om opnieuw de limiet te vinden.”

Niet alleen gedraagt een V8-krachtbron zich heel anders dan een V10-unit, ook heeft een achtcilinder een compleet andere uitwerking op de hulpmiddelen die de coureurs mogen gebruiken. Driver aids zoals traction control. ,,Je blokkeert nog maar amper je wielen als je remt en driver aids spelen een veel kleinere rol. Dat is in mijn geval alleen maar positief, omdat dit mij alleen maar belemmert in mijn vrijheid. Op de telemetrie was aan het einde van de eerste testdag goed te zien dat ik het maar amper gebruik. Alsof je weer echt racet.”

Ondanks het positivisme van Villeneuve, twijfelen veel mensen nu al of hij in 2007 nog steeds deel van het BMW-team uit zal maken. Vorig jaar werden Sebastien Bourdais en Heikki Kovalainen al meermaals met de Duitse renstal in verband gebracht. Villeneuve bleef altijd positief, en niet zonder reden: in 2006 is hij de tweede coureur van BMW. Hij hoopt vooral dat hij zich weer in de kijker kan rijden, want hij heeft nog wat te bewijzen.

,,Ik denk dat 2006 wel eens een mooi jaar voor mij kan worden. Ik voel het, en nu is het aan mij om het maximale eruit te halen. Zodat ik het vertrouwen dat BMW in me heeft uitgesproken dubbel en dwars terugbetaal. Meer kan ik niet doen en daarna zien we wel weer of mijn prestaties goed genoeg zijn om bij BMW te blijven.”

KVN