Met ingang van het seizoen 2015 maakt de virtual safety car, na eerder getest te zijn in Amerika, Brazilië en Abu Dhabi, officieel zijn intrede in de Formule 1. De teams en de FIA hebben groen licht gegeven voor de invoering.

Op dit moment wordt gewerkt aan een voorstel voor een wijziging aan het sportief reglement dat de virtual safety car (VSC) mogelijk moet maken. Wanneer het voorstel gereed is, volstaat een akkoord van de teams om de invoering definitief te maken. Autosport weet verder te melden dat de VSC bij de eerste wintertest in Jerez nog aan tests onderworpen wordt, om eventuele plooien in het systeem glad te strijken.

Sinds het ongeluk van Jules Bianchi in Japan wordt aan de VSC gewerkt. Het systeem zorgt voor een snelheidslimiet op het hele parcours, door coureurs continu te vertellen of zij boven of onder een specifieke (langzamere) doelrondetijd zitten. De VSC geeft de wedstrijdleiding de mogelijkheid de wedstrijd te neutraliseren bij ongevallen of andere incidenten die niet ernstig genoeg zijn voor een normale safety car.

In Abu Dhabi werd nog geëxperimenteerd met een systeem waarin de snelheidslimiet niet voor het hele circuit gold, maar per baansector. Dat was echter geen succes, vertelt een woordvoerder van de FIA: “De coureurs vonden het plotselinge afremmen in geval van een snelheidsbeperking in één enkele sector maar niks.” Verder waren de rijders bang de snelheidslimiet niet of te laat te zien. Ook zou de afwezigheid van een duidelijk beginpunt van de langzame sector voor onduidelijkheid kunnen zorgen. “De meeste coureurs gaven dan ook de voorkeur aan de VSC”, zegt de woordvoerder.