Voor het eerst had Kimi Raikkonen in Hongarije eens geluk en was het Fernando Alonso die in de problemen kwam. De McLaren-coureur slaagde erin zijn achterstand met tien punten terug te brengen. In Turkije wil hij nog dichterbij komen, Alonso gokt daarentegen op de betrouwbaarheid van zijn Renault. De strijd om de wereldtitel houdt de Formule 1-gemoederen bezig. En dat is niet voor niets: het kan namelijk zo zijn dat de strijd nog enkele races duurt, zoniet doorgaat tot de laatste race op 16 oktober in China. Pat Symonds verwacht een kat-en-muis-spel, Kimi Raikkonen hoopt verder te bouwen op het resultaat in Hongarije en Fernando Alonso wil met niet al te veel risico richting de wereldtitel cruisen.

Maakt dat de McLaren-coureur dan meteen dé kanshebber op de zege? Het antwoord is een volmondig ja. Voorwaarde is echter wel dat de Fin niet opnieuw getroffen wordt door pech in de kwalificatie of in de race. Niet alleen Raikkonen, ook Juan Pablo Montoya moet er alles aan doen om voor de Renault-coureur te eindigen. Op die manier kan hij punten wegkapen voor de neus van de leider in de strijd om de titel.

,,Eerlijk gezegd maak ik me totaal geen zorgen over het tegenvallende resultaat in Hongarije. Zonder problemen hadden we veel hoger kunnen eindigen. De auto blijft ook in de komende races net zo sterk als dat hij al het hele seizoen is", houdt Alonso de moed erin. Raikkonen countert: ,,Er zijn nog zestig punten te vergeven en dat zijn er een heleboel."

Naast de twee kemphanen wordt er vooral gekeken naar BAR en Ferrari. Beide teams kennen een seizoen met ups en downs en allebei lijken ze de maand juli met een ’up’ te zijn geëindigd. Als de goede lijn van respectievelijk Duitsland en Hongarije doorgetrokken kan worden is het voor de renstallen mogelijk om zich op het onbekende circuit van Istanbul te ontpoppen tot waardige tegenstanders van Renault en McLaren.

Christijan Albers en Robert Doornbos delen die zorg niet. Beide coureurs willen in eerste instantie elkaar voorblijven en kijken tegelijkertijd met een schuin oog naar de verrichtingen van de Jordan-coureurs. Beide achterhoedeteams hebben misschien nog een klein voordeeltje ten opzichte van de overige equipes. Niemand heeft informatie over het Turkse circuit. Simulaties zeggen niet alles en bovendien is het nog onduidelijk in welke mate de hoge temperaturen een rol zullen gaan spelen.

Het circuit is overigens wederom ontworpen door Hermann Tilke, de Duitser is zo ongeveer de huisarchitect van de Formule 1. Vorig seizoen beleefden de circuits van Bahrein en China hun première en aanstaande zondag is Istanbul aan de beurt. De faciliteiten zijn niet zo indrukwekkend als op de andere banen van Tilke’s hand. Simpelweg omdat er minder geld beschikbaar was. Wel zijn de gebouwen en tribunes gebouwd in Turkse stijl. Is dat erg? Nee, het is aan de heren coureurs om juist op het circuit te laten zien waartoe zij in staat zijn. Wat dat betreft is het te hopen dat de fans na drie weken pauze op een spannende zondagmiddag getrakteerd worden.

KVN