Voor het tweede achtereenvolgende jaar houdt Jenson Button de Formule 1-wereld in zijn greep met dezelfde vraag: blijft hij of gaat hij? Reden genoeg dus om hem eens aan de tand te voelen. F1.com sprak met de Engelsman. Hoe staan de onderhandelingen tussen jou, BAR, en Williams ervoor?

JB: ,,Ik spreek geregeld met Frank Williams en ik ben in Grove (de plaats waar de Williams-fabriek staat, red.) geweest, maar Frank weet dat ik bij BAR wil blijven. Ik wil voor een team rijden dat kan strijden om het kampioenschap. Afgelopen was Williams BMW-Williams, wat inhield dat het een fabrieksteam was. Maar nu BMW weg is, is Williams een privateer. Weliswaar met een motorleverancier die een geweldige geschiedenis heeft, maar de toekomst van Cosworth is erg onzeker. Uiteindelijk is het mijn carrière en wil ik rijden voor het team dat mijn doelen kan verwezenlijken.”

De situatie waarin je verkeert is eigenlijk een beetje verwarrend. Afgelopen jaar was je vastbesloten om BAR te verruilen voor Williams, terwijl je dit jaar absoluut bij BAR wil blijven…

JB: ,,Voor een buitenstaander lijkt het inderdaad nogal vreemd. Maar feit is dat de situatie bij BAR drastisch veranderd is, doordat Honda een meerderheidsbelang in het team heeft gekocht. En daarmee werd duidelijk dat Honda kosten noch moeite spaart om het kampioenschap te winnen. Williams is daarentegen van een winnend team veranderd in een groot vraagteken.”

Als je bij BAR blijft, wordt Rubens Barrichello je teamgenoot. Bij Williams zou dat Mark Webber worden. Naar wie gaat je voorkeur uit?JB: ,,Ik heb eigenlijk niet echt een voorkeur, omdat ik nog nooit met één van hen gewerkt heb. Ze zijn allebei ervaren, maar naar mijn idee kan Rubens een wat grotere rol spelen in de ontwikkeling van het team. En het is altijd beter om twee coureurs te hebben die kunnen winnen, omdat dat de motivatie ten goede komt. Ik zou het erg irriterend vinden als ik een teamgenoot zou hebben die een seconde langzamer is dan ik.”

Afgelopen jaar deed BAR mee met de grote jongens door als tweede te eindigen in het kampioenschap. Het team verhuisde daardoor naar het andere einde van de pitstraat. Maar wat ging er dit jaar mis?

JB: ,,We hadden moeite om ons aan te passen aan de nieuwe reglementen en op aërodynamisch vlak zijn we de verkeerde weg ingeslagen – net zoals Ferrari overigens. Maar halverwege het jaar hebben we grote stappen voorwaarts gezet. En ik denk dat we met name in Brazilië en China dicht bij Renault, zoniet McLaren, in de buurt zullen zitten.Wat betreft de plaats van de garage: datzelfde geldt voor Ferrari. Zij verliezen eveneens hun plaatsje vooraan. Maar dat hoort bij het racen.”

Hoe zou je het seizoen 2005 samenvatten, met nog vier races te gaan?

JB: ,,Ik kan absoluut niet tevreden zijn met hoe het verlopen is, maar het gaat nu de goede kant op. Ik denk dan ook dat we nog wel de nodige punten kunnen toevoegen aan ons totaal van 24. Ook heb ik alle vertrouwen in komend jaar.”

Er wordt gesproken over een nieuw kwalificatiesysteem voor 2006, en één voorstel is om twee vliegende ronden te doen. Wat heeft jouw voorkeur?

JB: ,,Ik ben opgegroeid met de single-lap qualifying, dus ik vind het zo wel best. Je kan altijd fouten maken. Ik heb geen problemen om me tijdens die ene ronde te concentreren.”

PPB