Renault of McLaren, wie wint de contructeurstitel? De eerste slag is gewonnen door de Renaults, maar het is nog maar de vraag of ze morgen in de race voor de McLarens kunnen blijven. Formule1.info-medewerker Adam Cooper praat na de kwalificatie bij met Renaults Pat Symonds.
Twee auto’s op de eerste startrij, tevreden?

Pat Symonds: ,,Sinds dit kwalificatieformat enige jaren geleden is geïntroduceerd kan je de kwalificatie beschouwen als de eerste ronde van de race. Onze eerste ronde was goed vandaag, maar zoals altijd speelt de strategie een belangrijke rol. Vooraf hadden we precies in gedachten wat er nu uit is komen rollen."

Kimi Raikkonen ging als laatste naar buiten, had je verwacht dat hij zich op z’n minst tussen de Renaults zou kwalificeren?

,,Of hij nou tussen ons staat, of zelfs ervoor. Dat is erg moeilijk te zeggen als hij nog aan zijn ronde moet beginnen. Wat we wel wisten is dat Montoya gehandicapt zou zijn vanwege de nasleep van zijn problemen in Japan. Op zich hadden we niet verwacht dat we de eerste startrij in handen zouden hebben, maar we zijn er gelukkig mee."

Wat gaat er morgen gebeuren?

,,We hebben er alle vertrouwen in, vooral omdat we in Japan ook al een goede race hadden. Het was alleen jammer dat Fernando een onterechte straf van de FIA kreeg, anders hadden we er nu nog beter voor gestaan. Hier hopen we op een beter resultaat. Op Suzuka was het erg close en ik denk niet dat dit nu anders zal zijn. Echte voorspellingen durf ik niet te geven, ik hoop gewoon op een goede race."

Nu je vooraan start kan je de concurrentie ophouden, in plaats van dat je net zoals vorige week zo snel mogelijk naar voren moet stormen…

,,We staan er nu beter voor inderdaad. Tot op zekere hoogte heb je in de hand hoe de race verloopt, het is zeker makkelijker dan dat je jezelf terug moet vechten. Veel hangt af van het moment van de eerste pitstops, en het voordeel dat men daar van heeft. De tactiek speelt een belangrijke rol morgen. Fernando’s poletijd is exceptioneel, beter dan we hadden verwacht. Dat betekent alleen niet dat het morgen minder zwaar wordt."

Na het behalen van de wereldtitel reed Fernando een agressieve race in Japan, wat kan hij hier in China?

,,Het is hier toch wel wat makkelijker, we weten precies wat we moeten doen. Vorige week was het toch nog zo dat je nog een herkansing achter de hand had. Dat is dit keer natuurlijk niet zo. We staan twee punten voor en we moeten ervoor zorgen dat we maximaal één punt verspelen. Het doel stellen is niet zo lastig, het behalen ervan wel. "

Het is leuk om op pole te staan. Maar als je nu de voorsprong van Fernando bekijkt, denk je dan niet van ’had ik maar meer benzine in de auto gedaan’?

,,Achteraf is het makkelijk oordelen. Geluk is ook een onderdeel van het spel. Je hebt op zich wel gelijk, we hadden Fernando wat meer benzine mee kunnen geven en alsnog de pole kunnen scoren. Dat was natuurlijk beter geweest."

Als je een weddenschap af kon sluiten, wat zou je dan in het geval van Kimi Raikkonen doen? Is hij echt zo zwaar als wordt gezegd, of heeft hij wat fouten gemaakt?

,,De ervaring leert dat ze meestal wat zwaarder zijn. Maar dit keer was het geen vlekkeloze ronde van Kimi. Niet dat er één grote fout te bespeuren was, maar in verschillende bochten ging het niet helemaal naar wens. Misschien dat het iets met de wind te maken had, want die draaide nogal. Volgens mij was het geen makkelijke kwalificatiesessie voor de coureur."

Als we even aannemen dat hij zwaarder is. Dan zit het er dik in dat hij de leiding overneemt na de eerste serie pitstops…

,,Dan moeten we er maar voor zorgen dat hij tegen die tijd zover achterligt dat het hem niet lukt!"

KVN