Robert Doornbos is de nieuwe vrijdag-, reserve- en testcoureur van Red Bull Racing. Afgelopen week mocht hij al meteen twee dagen testen in Barcelona. Tijd voor de Red Bull-renstal om de Nederlander middels een vragenvuur aan de tand te voelen.
Hoe is de Red Bull-deal tot stand gekomen?

Robert Doornbos: ,,Je zou kunnen zeggen dat het allemaal begonnen is in 2004, toen ik voor het eerst Red Bull-logo’s op mijn auto en overall had zitten. Ik racete toen voor Christian Horner, de huidige Red Bull-teambaas, in de Formule 300. Ik stond versteld van de professionaliteit van het team en van het feit dat ’s werelds beste danser Tonio Liuzzi mijn teamgenoot was. Vorig jaar heb ik de overstap naar de F1 gemaakt, maar het contact met Christian is altijd gebleven. Ik was daarnaast vooral bezig met mijn werk op de vrijdagen voor Jordan en later maakte ik mijn racedebuut voor Minardi. Een tijd die ik nooit zal vergeten, maar tevens wist ik al die tijd dat ik hogerop moest. In China vertelde Dietrich Mateschitz dat hij mijn loopbaan had gevolgd en dat hij geïnteresseerd was. Uiteindelijk werd het contract hier in de vrachtwagen getekend, op de paddock in Barcelona."

Wat vind je van het Red Bull-team?

,,In 2005 maakte ik deel uit van een team dat vanwege de financiële situatie altijd achteraan stond, ondanks het inzetten van een geheel nieuwe auto. Natuurlijk was het leuk om met de Jordans te vechten, maar je wil meer. Ik ben eraan gewend om vooraan te rijden, om te vechten voor de overwinning. In die blauwe vlaggen had ik geen zin meer. Wat ik hier bij Red Bull heb gemerkt is dat iedereen meer gemotiveerd is. Het gaat hier niet alleen om punten, maar ook om podiumplekken. Het doet me deugd dat ik daar deel van uit van mag maken. Ik sprak hier in Barcelona met iemand die in onze keuken werkt en zelfs aan hem merkte ik dat hij enorm gemotiveerd was."

Was je nerveus voor je eerste test?

,,Nerveus niet echt, maar echt geweldig heb ik die nacht niet geslapen. Vergelijk het met je eerste dag op school, zo’n gevoel was het. Toen ik op het circuit aankwam was het eerst te koud om te rijden, dus moest ik wachten. Het was great fun toen ik de baan op mocht."

Voelde de auto erg anders aan? Je was immers een Jordan en een Minardi gewend…

,,Ja, het was totaal anders. Als je een nieuwe straatauto koopt heb je altijd nieuwe extra’s en de Red Bull is echt de meest luxueuze auto waarin ik heb gezeten. Toen ik een bezoek bracht aan de windtunnel in Engeland viel het verschil met Minardi me meteen op. Bij Minardi liepen er tachtig mensen, hier vijf keer zoveel. Een compleet andere wereld dus en dat voelt goed. Het was erg leuk om de pit uit te rijden in deze nieuwe wagen."

We hebben het al even over Christian Horner gehad, hoe is het om opnieuw met hem te werken?

,,Leuk! We hebben veel lol gehad in de Formule 3000, maar die klase valt verder niet te vergelijken met de Formule 1 wat betreft professionaliteit. In die tijd had ik al veel respect voor hem, want het is niet niks om een team te runnen. De auto’s waren nagenoeg gelijk en dan maakt de organisatie in een team het verschil. Toen de pitstops geïntroduceerd werden, gingen we op een vliegveld net zolang oefenen tot we het helemaal zat waren. Dat is echt typisch Christian, hij pusht het hele team en is enorm vastberaden."

Waar woon je eigenlijk op het moment?

,,Vooral in Monaco, maar ook in Italië omdat ik daar veel train. Fit zijn is erg belangrijk voor me. Ik voel me een beetje een wereldburger de laatste tijd, want ik reis erg veel. Van Italië, naar Monaco, dan even naar Nederland en de afgelopen week was ik dus in Barcelona."

Heb je al plannen om naar Milton Keynes te verhuizen?

,,Ik zal daar veel in de buurt te vinden zijn, dat weet ik zeker. Toen ik in 2000 in de Formule Ford ging racen ben ik verhuisd naar Towcester, dat ligt vlakbij Milton Keynes. Dat is een hele andere stad dan ik gewend ben, maar ik zal er veel zijn. Ik wil de mensen op de fabriek leren kennen."

Wat doe je als je niet met de Formule 1 bezig bent?

,,Ik heb laatst een verhaal over David Coulthard gelezen. Hij vertelde dat hij in zijn McLaren-tijd altijd 24 uur per dag met de sport bezig was, maar dat dit is veranderd sinds hij bij Red Bull zit. Sindsdien is hij ook bezig met andere dingen. Persoonlijk denk ik dat ik nog in die eerste fase zit, als ik eerlijk ben. Ik zit nu in de F1 en dat is alles waar ik mee bezig ben als ik niet slaap. Zes jaar na mijn debuut ben ik in de F1 beland, dat toont wel aan hoe erg ik er mee bezig ben. Desalniettemin is het belangrijk om ook eens wat anders te doen. Daarom ben ik blij dat deze deal voor Kerst rond is. Ik kan lekker rustig aan doen en veel tijd met mijn familie doorbrengen.

Over de Kerst gesproken, heb je al plannen?

,,Ik ga in Zwitserland skiën met mijn familie en ook oud & nieuw zal ik daar vieren, dan komen er ook nog wat goede vrienden over uit Nederland."

KVN