*

VT1: Mercedes snelst op warm Paul Ricard, de rest naarstig op zoek naar grip

Sjaak Willems

Sjaak Willems

21 juni 2019 12:50

VT1: Mercedes snelst op warm Paul Ricard, de rest naarstig op zoek naar grip

2019 is tot nu het jaar van de banden gebleken en dat zal afgaande op de eerste vrije training op Paul Ricard dit weekend niet anders zijn. Het is warm in Zuid-Frankrijk en de afwisseling van langzame en snelle bochten vormt een uitdaging voor de teams: waar is de grip te vinden? Mercedes was vanochtend ‘gewoon’ weer het snelst, gevolgd door Charles Leclerc, Max Verstappen en Sebastian Vettel. 

Het was anderhalf uur lang aftasten op een heet Circuit Paul Ricard, de temperatuur van de baan steeg al snel tot dik in de 40 graden. Dat had ook zo zijn effect op de banden: “Ik kan gewoon niet twee snelle ronden op de softs rijden”, klaagde Sebastian Vettel die tijdens de sessie veel last had van onderstuur. Zijn teamgenoot Charles Leclerc worstelde ook met een gebrek aan grip aan de voorkant van zijn Ferrari.

De Italianen claimden eerder deze week de goede weg te zijn ingeslagen wat betreft het laten werken van de Pirelli-banden, dat wordt nog vervolgd dus. Leclerc en Vettel eindigden de training als respectievelijk derde en vijfde op respectabele achterstand op Mercedes.

(tekst gaat verder onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Ook Max Verstappen (vierde) en Red Bull hadden moeite met het vinden van grip. “Ik weet niet precies hoe het komt maar de auto glijdt alle kanten op”, zei de Nederlander op de radio. Even later spinde hij bij het insturen van de Mistral-chicane, iets wat teamgenoot Pierre Gasly (zesde) even later ook deed in bocht 3. De ‘Gripmeisters’ van Mercedes hadden daar vooraan minder last van, Lewis Hamilton was een fractie sneller dan Bottas: 0.069 was het verschil.

McLaren toonde zich de beste van de rest. Lando Norris en Carlos Sainz sloten de training als zevende en achtste af, Gasly was nipt sneller dan het oranje duo. Problemen waren er voor lokale held Romain Grosjean, hij had te kampen met een waterlek en kwam niet verder dan 9 rondjes. Zijn tijd was niet snel genoeg om de beide auto’s van Williams achter zich te houden.

Over Williams gesproken, Nicolas Latifi mocht daar in plaats van George Russell de training rijden en was sneller dan Robert Kubica.