Mercedes-coureur Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training in Barcelona als snelste afgesloten. Teamgenoot Valtteri Bottas was wederom tweede.

Het verschil tussen de twee is wel iets groter. In VT1 was het 0.029 seconde, na de lunch loopt het op tot 0.090. Het verschil met Ferrari is daarentegen aardig gekrompen. Kimi Räikkönen was zowel in de eerste als tweede training derde, maar bracht zijn achterstand van negen naar drie tienden terug.

Voor Mercedes is het desondanks een op het oog grotendeels probleemloze sessie, al verremt Bottas zich wel een paar keer en heeft Hamilton te maken met enkele momenten van onbalans en komt hij ook nog een keer met een volle drift de laatste chicane al in.

Verstappen was vijfde op 0.636 seconde.

De wind zorgt voor veel coureurs bij balansproblemen en zodoende kleine foutjes of verrassingen. Zo gaat Max Verstappen (uiteindelijk vijfde) een keer door het grind, maar zien we ook Stoffel Vandoorne nog een keer rechtdoor schieten in de chicane, een omweg die wel meer coureurs nemen.

Op het eind zijn het ook Ferrari’s Sebastian Vettel en Mercedes-coureur Bottas die nog kort naast de baan komen, waarbij Vettel zich over de wind beklaagt.

Achter de grote drie is het Renault dat de slag in de middenmoot wint. Fernando Alonso mengt zich ook weer in die strijd. Nadat hij in VT1 maar één rondje reed, kan hij in VT2 na een klein halfuur de baan op. Hij eindigt uiteindelijk echter als twintigste, met 21 ronden. McLaren-Teamgenoot Vandoorne is dertiende en zit zo middenin het middenveld.

Nico Hülkenberg was zevende voor Renault op een tiende van Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo.

Problemen zijn er wel wederom bij Ferrari, al lijken ze eveneens wederom niet te serieus. Was het in VT1 Vettel die een versnellingsbakprobleem had, maar daarna alsnog aardig wat kon rijden, daar is het nu Räikkönen die met een motorprobleem kampt, maar alsnog 34 ronden doet en dus derde is.

Meer hinderlijk zijn de problemen die Toro Rosso lijkt te ondervinden. Daniil Kvyat staat lang in de pits, terwijl Carlos Sainz enige onderdelen verliest als hij bij het uitkomen van bocht negen te hard over de kerbs stuitert. Het betekent een korte rode vlag om het op te kunnen ruimen.

Na die onderbreking gaan de meeste teams in het laatste halfuur verder met racesimulaties, waarbij een aantal coureurs dat iets te serieus nemen: Sergio Pérez en Räikkönen raken elkaar bijna en het is vreemd genoeg flink dringen tussen Kevin Magnussen, Alonso en een Renault- en Sauber-coureur.