Mercedes voert ook in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Japan het veld aan. Opnieuw is Nico Rosberg iets sneller dan zijn teamgenoot. Max Verstappen klokt in de Red Bull de vierde tijd.

De Mercedes-coureurs laten in de tweede vrije training lang op zich wachten. Zodoende gaan Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen namens Ferrari in het eerste kwartier aan kop. Nico Rosberg brengt daar verandering in als hij op de medium-band dik drie tienden onder tijd van Vettel duikt, gezet op het harde Pirelli-rubber. Hamilton duikt op zijn beurt op eveneens de harde band met een soortgelijk marge onder de tijd van Rosberg. Max Verstappen voert daarachter het gebruikelijke viertal met de Red Bulls en Ferrari’s aan.

Sebastian Vettel opent dan de dans op zachte banden, waarmee hij direct de koppositie herovert. Rosberg, Hamilton en Räikkönen duiken echter alle drie onder die tijd. Nog voordat Red Bull zich kan mengen in het ‘gevecht’ om de kop, wordt de sessie onderbroken door een virtuele safety car-periode. Dit omdat Esteban Gutiérrez zijn stilgevallen Haas-bolide aan kant van de baan parkeert. Als Verstappen uiteindelijk toch naar buiten kan, noteert hij de vierde tijd.

Als de gebruikelijke long runs worden afgewerkt, wordt duidelijk dat de als zestiende geklasseerde Jenson Button, die met Honda een soort thuisrace rijdt, niet tevreden is. Op het verzoek of hij wil pushen, antwoordt hij dat niets anders doet dan dat: “Maar de auto voelt exact hetzelfde als vanochtend. Voor mijn gevoel hebben we niets veranderd!”

De lange stints aan het eind van de training veranderen niets aan de rangorde vooraan zoals hij was na de runs op de zachte banden. Daarmee handhaaft Rosberg zich in de tweede vrije training aan kop. Lewis Hamilton onderstreept op de tweede plaats dat Mercedes gewoon weer hét te kloppen team is. Verstappen meldt zich tussen de Ferrari’s van Räikkönen en Vettel op P4.

Schade wordt er in die tweede vrije training verder niet gereden, al moet een piepschuimen bord het ontgelden als Daniil Kvyat zijn Toro Rosso bij het opkomen van startfinish niet op het grijze deel van de baan weet te houden. Kevin Magnussen en Felipe Nasr weten eveneens op enig moment in de training hun auto niet in het rechte spoor te houden.