Als de voortekenen niet bedriegen heeft Ferrari zijn zaakjes goed voor elkaar. Na de derde en laatste vrije training staat Michael Schumacher opnieuw bovenaan dankzij een snelste ronde van 1:23,787. Het gat met de nummer twee Fernando Alonso is twee tienden. Speelt Ferrari verstoppertje of hebben de mannen uit Maranello de snelheid hervonden?

Net als in de vorige twee vrije trainingen worden er op zaterdagmorgen veel ronden gereden. Veel coureurs zijn duidelijk nog niet uit hun bandenkeuze. Bij Ralf Schumacher en Yuji Ide ligt er een andere reden aan ten grondslag. De twee willen kilometers maken. Schumacher omdat hij op vrijdag weinig heeft kunnen rijden, Ide omdat zijn test in Barcelona in het water is gevallen en hij simpelweg ervaring wil opdoen met de lastige SA05. Dat kan de Japanner goed gebruiken, want hij spint maar liefst drie keer.

Felipe Massa is de eerste van de toppers die een snelle ronde neerzet. Opmerkelijk genoeg komen in het eerste halfuur bijna alle coureurs in actie voor een vliegende ronde. Een opvalende rol is daarbij weggelegd voor de coureurs van Scuderia Toro Rosso. Scott Speed en Tonio Liuzzi rijden schijnbaar moeiteloos top tien-tijden, al moet de Italiaan zijn enthousiasme wel een keer bekopen met een uitstapje door het grind.

Ralf Schumacher en Jenson Button draaien intussen onvermoeibaar hun ronden. Button legt zelfs de meeste ronden af van iedereen: 23 keer rondt de Brit het Circuit Enzo e Dino Ferrari. Het levert hem uiteindelijk de zevende tijd op. Achter Michael Schumacher klokt Fernando Alonso de tweede tijd, net voor zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella. Kimi Raikkonen eindigt als vijfde, achter Felipe Massa die zich na zijn snellle ronde in het openingsfase concentreert op afstelwerk en niet meer voor de beste tijd gaat. Minder goed gaat het bij Nico Roberg, die zijn Williams kapotrijdt op de bandenstapels bij de Villeneuve-chicane. Of de auto onherstelbaar beschadigd is moet nog blijken.

Of Michael Schumacher dat wel doet blijft onduidelijk. Het team vertelde in Imola herhaaldelijk dat er een aantal problemen zijn opgelost, maar of de tijden van Schumacher geflatteerd zijn zal pas blijken na de kwalificatie. Dan zien we ook of Juan Pablo Montoya nadeel heeft ondervonden van zijn absentie in de derde training. De McLaren van de Colombiaan kampt met een benzinedrukprobleem waardoor Montoya voor de kwalificatie moet wisselen naar zijn reservewagen. Daarmee sluit hij de rij af en smaakt Yuji Ide het genoegen nu eens een keertje niet de langzaamste te zijn.

Christijan Albers is opnieuw sneller dan zijn teamgenoot Tiago Monteiro, al ziet het daar lange tijd niet naar uit. Albers blijft na zijn tweede run steken op iets meer dan drie seconden van de kop, maar in de laatste fase weet de Nederlander zijn tijd te verbeteren. Dat hij daarmee ook zijn teamgenoot de loef afsteekt is mooi meegenomen.

Klik hier voor de tijden