Volgens Charlie Whiting was het mogelijk geweest om een oplossing te vinden, zodat de Grand Prix van Amerika op een normale wijze zou zijn verreden. Dat heeft de man die bij de FIA hoofdverantwoordelijke is voor de veiligheid op de circuits aan de Formule 1-teams laten weten.
 
Maar Whiting zegt er ook meteen bij dat het voorstel van de Michelin-teams om een extra chicane aan te leggen ‘een fundamentele fout’ was.In een brief die Whiting afgelopen week aan de teams heeft geschreven verklaart hij dat de reglementen niet overtreden hadden hoeven worden om een oplossing te vinden voor de bezorgdheid van de teams over de veiligheid op de baan, zonder over te gaan op impopulaire maatregelen als het gebruik van de pitlane in elke ronde.

,,Nu ik de tijd heb gehad om alles wat er gebeurd is in Indianapolis nog eens rustig op een rijtje te zetten, denk ik dat de grootste fout is geweest dat Michelin, of een van de teams, niet naar ons is toegekomen met het probleem, zoals overeen gekomen in de ’Internationale Sporting Code (ISC)’. In plaats daarvan hebben zij zelf een oplossing voorgesteld’’, schrijft Whiting.

,,Toen we dat voorstel (van die chicane, red) moesten afwijzen om redenen waarvan ik hoop dat iedereen die nu wel begrijpt, vroegen sommige teams de voorzitter van de FIA om tussen beide te komen. Maar dat zou in tegenspraak zijn geweest met de ISC, waarin staat dat het gezag tijdens een race in handen is van de stewards, en niet van de voorzitter van de FIA. Die heeft geen rol onder de ISC.’’

,,Als Michelin naar ons toe was gekomen met het probleem van hun banden en ons hun maximum veilige snelheid in bocht dertien had verteld, zou ik onmiddellijk een vergadering met alle teambazen hebben belegd, zoals ik normaal ook doe. Ik ben ervan overtuigd dat we een oplossing zouden hebben gevonden, ik kan er namelijk zelf zo wel vier bedenken, voordat ze over hadden moeten gaan op het gebruik van de pitstraat elke ronde of terugtrekking uit de race. Met de hulp van de teammanagers zou die lijst van vier oplossingen vast nog zijn gegroeid en dan had die lijst vervolgens aan de stewards kunnen worden aangeboden.’’

Whiting zegt er in zijn brief niet bij welke oplossingen hij zelf had bedacht. ,,Ik ben me ervan bewust dat het probleem zich pas in volle hevigheid openbaarde op zondagochtend om zes uur, toch was er nog tijd genoeg om een oplossing te vinden die vanuit een sportief oogpunt eerlijk was geweest voor alle deelnemers en, misschien nog wel belangrijker, te verdedigen zou zijn geweest in de Amerikaanse rechtbank als er iets mis was gegaan.’’

RVD