Het is even wat anders: van het mondaine Monaco verhuist het Formule 1-circus naar de Duitse Eifel, waar het weer ook eind mei uiterst grillig kan zijn.
 


Voor het eerst dit jaar wordt er over één sessie gekwalificeerd. Op zaterdag, tussen één en twee uur ’s middags. De zondagochtendkwalificatie is komen te vervallen. Raikkonen aast op de Nürburgring op zijn derde opeenvolgende Grand Prix-zege, Renault wil terug naar de winnende vorm van de eerste vier races, Ferrari wenst eerherstel. En oh ja, BAR-Honda is er weer bij!

Het belooft een enerverende Grand Prix te worden, op die wat ongeliefde 4,5 kilometer lange ‘Grand Prix Strecke’ van de Nürburgring, die weinig tot niets weg heeft van de legendarische, ruim 22 kilometer tellende ‘Nordschleife’. Wie stopt de zegereeks van Kimi Raikkonen en McLaren, zo is de prangende vraag in de paddock. De combinatie is al drie Grand Prix’ lang de maatstaf, en de Fin treurt nu nog om zijn kapotte aandrijfas in Imola, anders had hij al dertig punten op rij gescoord in de afgelopen maand. En stond hij in de WK-tussenstand aanmerkelijk dichter bij de nog altijd leidende Fernando Alonso. Het gat tussen de Spanjaard (49 punten) en de Fin (27 punten) is nog aanzienlijk, maar slinkt de laatste twee Grand Prix’ gestaag. Raikkonen en McLaren zijn weer in de titel gaan geloven, maar bij Renault zeggen ze niet zenuwachtig te zijn geworden. ,,Nee, waarom?’’ zegt Fernando Alonso. ,,Vorig jaar eindigden we hier als vierde en vijfde, dus ik zie niet in waarom we met de R25 niet op het podium zouden kunnen eindigen. De wagen had in Monaco een fonkelnieuw aëro-pakket, waarvan we in Monaco niet echt de voordelen hebben kunnen tonen. Maar op de Nürburgring zeker wel.’’

Ferrari meent in de Grand Prix van Europa ook weer een kans te maken op de zege, na de ronduit tegenvallende resultaten in de eerste zes Grand Prix’, de opleving van Schumacher in San Marino (tweede) daargelaten. ,,Natuurlijk hebben we nog hoop’’, beweert teamchef Jean Todt. ..Er zijn nog dertien races te gaan en we werken hard om weer op het niveau van vorig jaar te komen.’’ Hij vervolgt: ,,Het wordt moeilijk, maar er kan nog van alles gebeuren. De concurrentie ligt inderdaad al een eindje voor, maar twee Grand Prix’ geleden waren alle ogen alleen nog maar gericht op Fernando Alonso. Daarna won Raikkonen twee races en plotseling wordt de aandacht verlegd, laten we daarom hopen dat wij de komende twee races winnen.’’

Gevaarlijke outsider voor de zege, naast het terugkerende BAR-Honda (zie bericht Button van dinsdag 24 mei op deze site), is Williams-BMW dat afgelopen weekend in Monaco met twee podiumplaatsen van Nick Heidfeld (tweede) en Mark Webber (derde) het beste resultaat van 2005 neerzette. ,,Ik ken het circuit erg goed, heb er in veel verschillende klassen gereden. Ik heb hier trouwens al meerdere keren gewonnen’’, zegt Heidfeld, die daarmee stiekem zinspeelt op een mogelijke zege. In 2003 behaalde Williams-BMW nog een dubbelzege in de Eifel, met Ralf Schumacher voor Juan Pablo Montoya. Een Williams-dubbel die overigens pas tot stand kwam nadat koploper Kimi Raikkonen halverwege de race met een opgeblazen Mercedes-krachtbron moest opgeven…

En Christijan Albers dan, de enige Nederlandse coureur die zondag aan de start van de race zal staan? Die zal zijn slechte optreden in Monaco snel willen wegpoetsen aan de hand van een knap resultaat op de hem uit de Formule 3 en DTM overbekende ‘Ring’. Dan zal hij in ieder geval weer de Jordans maar ook teamgenoot Patrick Friesacher moeten verslaan, die in Monaco zijn tot dusver sterkte Grand prix-optreden beleefde. Een hele kluif voor de 25-jarige Larenaar, die schermt met interesse van ‘andere teams’.

Dit gebeurde in 2004:

Op de Nürburgring wordt de dominantie van Ferrari hersteld. Terwijl bij McLaren de ene na de andere motor ploft, pakt Michael Schumacher zijn vijfde pole-position, en zijn zesde seizoenszege. Rubens Barrichello wordt dankzij een goede twee stop strategie nog tweede, en mag blij zijn dat hij niets overhoudt aan de woeste tik van Takuma Sato, die kort voor het einde uitvalt. Jenson Button beklimt opnieuw het podium, nu als derde. De Williams-coureurs schakelen elkaar al in de eerste bocht na de start uit.