Williams zal tijdens de laatste testdagen een tipje van de sluier oplichten wat betreft de competitiviteit van haar FW37-bolide. Voor de komende dagen staan namelijk kwalificatie-simulaties op het programma.

Dat vertelt Rod Nelson, de chief testing engineer van het team uit Grove, althans aan Autosport. “We gaan een aantal kwalificatie-simulaties afwerken, die we als echte kwalificaties zullen benaderen: we houden er een uur voor vrij en werken dan de programma’s en routines af zoals we ook tijdens een echte sessie zouden doen.”

“Deze simulaties zullen waarschijnlijk een stuk duidelijker beeld geven van hoe we er voor staan”, zegt Nelson, wiens team tijdens de eerste acht testdagen nog geen performance runs heeft gedaan en zich voornamelijk op betrouwbaarheids-checks, langere runs, aerodynamische evaluaties en pitsstop-oefeningen heeft gericht.

Nelson verwacht voor de komende dagen echter dat er ‘andere teams zijn die ook kwalificatie-simulaties zullen doen’, maar denkt dat het maken van een directe vergelijking wellicht toch lastig wordt: “Want zelfs bij dit soort simulaties wordt met verschillende brandstofniveaus gewerkt. De kleinere teams rijden daarbij doorgaans met minder benzine dan de snellere formaties, die nog wat achter de hand zullen houden.”

Volgens coureurs Felipe Massa en Valtteri Bottas zit het na acht dagen testen met de FW37 wel goed met de basis van de bolide. “We weten dat er qua balans niks groots mis is, wat uiteraard erg fijn is”, vertelt Bottas, wiens teamgenoot verklaart dat de auto ‘potentieel heeft’. “Ik denk dat we goed bezig zijn. De auto voelt stabiel aan. Mercedes is nog altijd het te kloppen team, maar wij horen zeker bij de kanshebbers”, aldus Massa.