Williams moet F-duct op maat maken voor Hülkenberg
Terwijl teamgenoot Rubens Barrichello in Valencia met een F-duct op zijn auto rondreed, had Nico Hülkenberg die luxe niet: hij is te lang om het systeem te bedienen.
Williams experimenteerde dit jaar al enkele malen met de F-duct, de door de coureur bediende luchthapper die de luchtstroom naar de achtervleugel onderbreekt, waardoor de auto tijdelijk een hogere topsnelheid kan bereiken.
In Valencia kwam Williams met een nieuwe variant op de proppen die het goed deed op de auto van Barrichello, maar niet op de bolide van Hülkenberg, die de F-duct na de vrije training van zijn FW32 liet halen.
De reden hiervoor was van praktische aard: "Onze F-duct moet je met je been bedienen, maar omdat ik een stuk langer ben dan Rubens, kan ik er niet goed bijkomen", schrijft Hülkenberg in zijn column voor Formule1.nl. "We moeten het systeem nu dus veranderen."
De 22-jarige Hülkenberg, die twaalf centimeter langer is dan zijn Braziliaanse teamgenoot, moet daarvoor wachten tot Silverstone. Hülkenberg hoopt verder dat het team in Engeland wat meer tijdwinst kan boeken met de F-duct.
Aangezien hij in Valencia dezelfde tijd noteerde zonder het snufje als zijn teamgenoot, die het systeem wel tot zijn beschikking had, dient de vraag zich aan of het foefje überhaupt nut heeft. Hülkenberg denkt van wel: "Absoluut. Ik weet zeker dat het ons snelheid oplevert. Het kost alleen tijd om het te optimaliseren."
Lees meer over de belevenissen van onze columnist Nico Hülkenberg in de nieuwste editie van Formule1.nl!