*

Wolff: ‘Aanscherpen regels klantenmotoren geen actie tegen Mercedes’

Daan de Geus

Daan de Geus

5 maart 2018 10:36

Wolff: ‘Aanscherpen regels klantenmotoren geen actie tegen Mercedes’
Sutton Images

Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff is het aanscherpen van de motorregels door de FIA om klantenteams van een gelijkwaardige behandeling te garanderen niet specifiek een maatregel tegen Mercedes.

Dat verklaart hij in gesprek met Autosport, reagerend op het recente verduidelijken en benadrukken van de motorregels door de FIA. De autosportbond heeft daarbij duidelijk gespecificeerd dat klantenmotoren niet alleen qua hardware maar ook qua software, brandstof en smeermiddelen én manier van opereren identiek moeten zijn aan de motoren van de fabrieksrenstallen.

Mercedes-teambaas Toto Wolff.

“Ik denk niet dat één van onze klanten zich daar specifiek hard voor heeft gemaakt”, doelt Wolff op Force India en Williams, en de geruchten dat de motoren van die teams anders zouden functioneren dan die van het eigen Mercedes-team.

Wolff weerspreekt dit echter, en volgens hem doet het aanscherpen van de motorregels er ook niet toe voor Mercedes: “Want dit soort regels, die garanderen dat je je klanten van dezelfde hardware en software voorziet als je zelf gebruikt, zijn al tijden van kracht en wij hebben ons er ook altijd aan gehouden.”

Wolff benadrukt verder dat Mercedes’ klanten ook gewoon dezelfde engine modes kunnen gebruiken als het Mercedes-fabrieksteam, ondanks speculatie dat Mercedes bepaalde instellingen geheim zou hebben gehouden of haar klanten daar minder vaak gebruik van zou laten maken. “Er is nooit enig verschil geweest, de engine modes zijn identiek”, beklemtoont de Oostenrijker. “En ook qua brandstof is alles gelijk, want daar stellen we de motoren juist op af.”

Volgens Wolff is het gelijk behandelen van haar klanten niet alleen onderdeel van Mercedes’ filosofie, maar helpt het ook met de ontwikkeling van de motoren. “Wij geloven dat het inzetten van zes auto’s met in alle opzichten gelijke motoren ons in staat stelt sneller en meer te leren dan als we onderscheid zouden maken tussen klanten en ons eigen team.”