*

Wolff: ‘Betrouwbaarheid motoren lijdt onder titelstrijd’

Daan de Geus

Daan de Geus

23 mei 2017 13:10

Wolff: ‘Betrouwbaarheid motoren lijdt onder titelstrijd’
Sutton Images

De betrouwbaarheid van de motoren lijdt onder de felle titelstrijd tussen Mercedes en Ferrari. Dat zegt Mercedes-teambaas Toto Wolff.

“Iedereen zit op de limiet”, verklaart Wolff dat tegenover Auto, Motor und Sport. “In het duel tussen Ferrari en ons, gaat het bijvoorbeeld maar om honderdsten van een seconde. Zelfs dat zijn marges die we nu niet kunnen verliezen.”

Hoezeer de betrouwbaarheid een rol kan spelen, bleek wel in Spanje. Valtteri Bottas had daar op vrijdag een probleem met wat zijn tweede motorexemplaar van het jaar was en dus greep Mercedes terug op zijn eerste motor, maar die ging prompt stuk in de race.

“We hadden aan de hand van de data al geconcludeerd dat het inzetten daarvan een risico zou zijn”, erkent Wolff. “Helaas werd die vrees werkelijkheid.” Bottas zag zo een derde plek in rook opgaan. “Dat soort nul-resultaten kunnen aan het eind van het jaar echt pijn doen”, weet Wolff. “Als niet Valtteri, maar Lewis Hamilton in Spanje motorpech had gehad, dan had Sebastian Vettel nu al 38 punten voor gestaan”, rekent hij voor hoe het zou staan als Vettel dan had gewonnen in Spanje in plaats Hamilton.

Aangezien elke coureur maximaal vier motorexemplaren per jaar mag gebruiken alvorens er straffen volgen, is voor Bottas te hopen dat zijn ‘tweede’ motor nog te repareren valt. Ook bij Ferrari valt echter te merken dat de titelstrijd een zware wissel trekt op de betrouwbaarheid van de motoren. Zo is Vettel bijvoorbeeld al aan zijn vierde turbo en derde MGU-H toe.

Voor het eerste vijfde component dat wordt ingezet – elke motor is opgedeeld in zes componenten – volgt een straf van tien gridplekken. Is er een tweede vijfde onderdeel nodig, dan volgen er vijf plekken straf. Bij het eerste zesde exemplaar van een component worden dan weer tien strafplekken uitgedeeld, en bij elk volgende zesde exemplaar weer vijf plaatsen, enzovoorts.

Gridstraffen lijken dus niet uitgesloten bij Ferrari, terwijl ook Wolff er voorzichtig rekening mee houdt voor Mercedes. Het is echter niet het eind van de wereld, stelt hij. “Zelfs van een vijftiende startplek ben je in de race nog niet verloren.”