*

Wolff op zijn hoede in wapenwedloop: “Zelfs Williams kan met een snellere auto komen”

Sjaak Willems

Sjaak Willems

8 december 2018 15:00

Wolff op zijn hoede in wapenwedloop: “Zelfs Williams kan met een snellere auto komen”
Sutton Images

Het is momenteel rustig aan de oppervlakte van de Formule 1 maar achter de schermen is de druk nu groter dan ooit. Wie heeft de vondst van 2019 en profiteert van de grijze gebieden in het reglement? Mercedes-baas Toto Wolff sluit niemand uit, tot aan hekkensluiter Williams. “Met de veranderingen is alles mogelijk, het lijkt wel op 2009 toen Brawn uit het niets kwam met de dubbele diffuser.”

Wolff sprak voorafgaand aan het FIA Prize Gala in Sint Petersburg met Autosport over de wapenwedloop . “Ik denk dat er teams kunnen zijn die loopholes in de regels vinden die anderen niet zien maar die wel het verschil kunnen maken. Ferrari of Williams, iedereen kan met een auto komen die sneller is dan de onze.”

De Oostenrijker gaat zelfs zo ver de huidige uitdaging groter te noemen dan ooit tevoren. “We hebben er zin in, de sfeer is uitstekend en we denken dat we het weer kunnen doen. Maar ik kan je vertellen dat Ferrari en Red Bull en alle anderen alles zullen doen om ons te stoppen.”

Met vijf titels op rij is Mercedes het te kloppen team. Foto: Sutton Images

Tegenvallende Mercedes-motor
Wolff verklapte gisteren bij een sponsorevenement nog dat Mercedes tijdens een motortest toch verrast werd door tegenvallende resultaten. “De rest heeft zulke grote stappen gemaakt dit jaar dat wij onze targets wel omhoog moeten bijstellen, die zijn heel ambitieus. Onze targets zijn nog scherper voor de eerste race, we zijn er nog zeker niet. ”

Om daar ongetwijfeld met een pokerface aan toe te voegen, want bij een wapenwedloop hoort natuurlijk ook psychologische oorlogsvoering: “In de windtunnel hebben we goede weken gehad maar op het motorfront ging het iets minder goed. We dachten verder te zijn met het nieuwe concept wat we nu hebben.”

De moeilijkheid zit hem volgens Wolff in balans tussen kracht en betrouwbaarheid. “Formule 1 is een efficiëntiesport geworden. Het is belangrijk dat je de meest krachtige motor hebt die het ook volhoudt tot het einde van de race. Het gaat niet alleen maar om pieken, ook om betrouwbaarheid. Die balans is vreselijk moeilijk.”