[ADVERTORIAL]
Wie zelf een keer op het circuit wil rijden, kan dit doodleuk in zijn of haar eigen auto doen. Maar als je het niet ziet zitten om je Audi A4 of Mercedes-Benz GLA over het asfalt te jassen, overweeg dan een tweedehandsje dat daar beter voor is geschikt. Hier zijn 7 voorbeelden om je op weg te helpen.
Alpine A110
De Alpine A110 is een van de meer unieke sportwagens die je momenteel kunt kopen. Met zijn minimaal 252 pk sterke 1.8 liter turbomotor van Renault is de A110 een directe rivaal van de Porsche Cayman. Dat de Alpine in tegenstelling tot de populaire Porsche mondjesmaat wordt verkocht, zegt niets over zijn kwaliteiten. Het scherpe doch comfortabele rijgedrag maakt de eigenzinnige A110 zeer geschikt voor circuit en openbare wegen.
Audi TT
De originele Audi TT is ondertussen een moderne klassieker vanwege zijn tijdloze design, maar ook zijn wegligging is om door een ringetje te halen. Dit geldt voor alle drie generaties van de TT die sinds 1998 zijn verschenen. De coupé of cabrio mag dan een hoge mate van luxe en comfort bieden, je kunt er haarscherp de bocht mee aansnijden.
Zijn veelzijdige aard en scherpe prijzen maken het een erg interessante occasion. Bovendien beschikt de Audi TT over een variatie aan krachtige motoren en is-ie optioneel geleverd met vierwielaandrijving voor extra grip.
Caterham Seven
De Caterham Seven is niet voor iedereen weggelegd. Het is een echte rijdersauto. Veel rijhulpsystemen, zoals ABS, tractie- en stabiliteitscontrole, ontbreken waardoor je jezelf maar moet zien te redden achter het stuur van deze superlichte, spartaanse kitcar. Autorijden in de puurste vorm dus, en daardoor bij uitstek geschikt voor circuitwerk.
Mazda MX-5
Het is veelzeggend dat er talloze raceklassen bestaan waar tientallen Mazda’s MX-5 het tegen elkaar opnemen. Het is gewoonweg een zeer toegankelijke auto; niet alleen vanwege het laagdrempelige prijskaartje, maar ook dankzij het ontvankelijke rijgedrag.
De lichtgewicht tweezitter heeft een onschuldige maar gewillige krachtbron, een uitstekende gewichtsverdeling en achterwielaandrijving, en is daarmee voor een breed publiek eenvoudig onder de knie te krijgen. Maar het maximale eruit halen, dat is waar het koren van het kaf wordt gescheiden.
Porsche Boxster
Als supercarfabrikant maakt Porsche niet per se betaalbare auto’s, maar toch kun je voor een schappelijk bedrag in een auto van dit iconische merk rijden. Een tweedehands Boxster, bijvoorbeeld van de eerste generatie, kun je voor relatief weinig geld op de kop tikken. Je hebt daarmee een fantastisch sturende, luxe youngtimer in handen waar je nog jaren van kunt genieten. Er zijn weinig merken die betere auto’s voor het circuit maken.
Subaru BRZ
Het gebeurt niet vaak dat er een nieuwe tweezits sportwagen op de markt komt. Des te enthousiaster is men wanneer in 2012 het doek van de Subaru BRZ en Toyota GT86 wordt getrokken. Deze doelgerichte 2+2 laat al het onnodige achterwege en heeft alle basics op orde. Achterwielaandrijving? Check. Laag gewicht? Check. Een pittige motor? Check. Het concept wordt zo goed ontvangen dat er inmiddels een tweede, verbeterde generatie is verschenen.
Toyota MR2
De Toyota MR2 wordt vaak (onterecht) over het hoofd gezien als het gaat om sportwagens. Wie voor een appel en een ei zijn auto in het rond wil slingeren, heeft weinig betere alternatieven dan deze bescheiden ogende Japanner.
Voor een paar duizend euro kun je ze al tweedehands vinden. Voor dat geld krijg je achterwielaandrijving, een verrassend potente krachtbron en een bootlading aan pret. Houd wel rekening met de korte wielbasis, die kan bij te enthousiast rijgedrag voor angstaanjagend veel overstuur zorgen.