Vrijdag neemt Paul di Resta tijdens de eerste training het stuur over van Adrian Sutil. De 23-jarige is er klaar voor. Zelfs een haai kan hem niet afschrikken.

De Grand Prix van Australië wordt door de teams tradiotioneel aangegrepen om hun coureurs voor allerlei pr-activiteiten in te zetten. De Force India-coureurs hebben we in het verleden al eens zien rolschaatsen en knuffelen met koala’s. Ditmaal had Paul di Resta een ontmoeting met een haai.

Die haai was echter geen gepland onderdeel van het pr-evenement. Terwijl Di Resta bezig was met een promotionele actie op het strand van St. Kilda, ontstond er veel rumoer toen er een haai ontdekt werd in het water.

Dit is de eerste keer dat ik in Australië ben en de eerste keer dat ik hier op een strand sta – en na nog geen twee minuten zie ik al een haai”, verklaarde de verraste Di Resta tegenover autosport.com. “Dat geeft je niet echt het vertrouwen om het water in te gaan!”

“In eerste instantie twijfelde ik nog aan wat ik zag, maar het was een best grote haai om eerlijk te zijn. Groot genoeg in ieder geval om je zorgen te maken. Hij was ook maar twee meter van ons vandaag en het leek erop of-ie vast was gelopen. Een Nederlandse tv-verslaggever is het water in gegaan en heeft hem het zand uit geduwd.”

Met die Nederlandse tv-verslaggever doelt de Force India-coureur natuurlijk op Allard Kalff. Op zijn weblog, voorzien van foto van het beest,  schrijft Kalff: Even een broodje eten. Komt er een haai langs. Verdwaald. Ik heb hem of haar maar de weg gewezen. Moest ik wel het water in, samen met de haai. Best gaaf.

Hoewel het een enerverend middagje was voor Di Resta, kijkt hij toch nog het meeste uit naar vrijdagochtend wanneer de testrijder tijdelijk de beschikking krijgt over de wagen van teamgenoot Sutil. Force India is van plan de jonge Brit dit seizoen geregeld tijdens de vrije trainingen in de auto te zetten. Di Resta hoopt dan ook op die momenten genoeg te kunnen laten zien om het team ervan te overtuigen hem in 2011 een racestoel aan te bieden.

"Hopelijk kan ik dit jaar op deze manier veel ervaring op doen. Daarnaast hoop ik dat ik het team ervan kan overtuigen dat ik goed genoeg ben om in de toekomst voor ze te racen. Door af en toe aan een vrije training deel te nemen, krijg ik een heel andere kijk op een raceweekend. Het werkt dus in verschillende manier in mijn voordeel, hoewel de vaste rijders wat worden benadeeld omdat ze een deel van hun kostbare trainingstijd op moeten geven.”

De coureur verklaard dat het racen in de DTM hem volwassen heeft gemaakt en dat hij genoeg ervaring heeft opgedaan om te kunnen omgaan met de druk van Formule 1. “Ik heb al drie jaar geracet in een fabrieksteam en weet wat het is om een auto te ontwikkelen en met deadlines te werken. Ik was nog maar negentien toen ik in de DTM debuteerde en heb snel moeten leren – maar het is een positieve ontwikkeling geweest en het heeft me enorm geholpen.”