Red Bull sprong weinig in het oog tijdens de wintertests, maar volgens coureur Daniel Ricciardo ziet het er een stuk beter uit voor het team dan een jaar geleden.

2015 was een lastig jaar voor het gewezen kampioenschapsteam. Waar in 2014, na de kampioenschapsjaren van 2010 tot en met 2013, in ieder geval nog drie races werden gewonnen, bleef het in 2015 bij drie podiumplekken.

“We staan er nu echter een stuk beter voor dan twaalf maanden geleden en als we beter uit de startblokken komen, kunnen we het later in het jaar helemaal goed doen”, voorspelt Daniel Ricciardo in interview met Formula1.com.

“We zullen ons dit jaar namelijk flink ontwikkelen”, denkt Ricciardo. Volgens de Australiër en zijn team was het grootste probleem in 2015 de zwakke Renault-motor. Daar zou het nu echter beter mee moeten gaan, denkt hij.

“De nieuwe versie is al wat beter dan de oude. Het is geen enorme sprong voorwaarts, maar goed genoeg om het jaar mee te beginnen. Als we aan de Europese reeks races beginnen, zou vervolgens een flinke upgrade moeten volgen.”

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Thursday 3 March 2016 - Daniel Ricciardo (AUS) Red Bull Racing with the media.

Ricciardo denkt dat Red Bull op bepaalde circuits kan verrassen.

‘Superauto’
Red Bulls belangrijkste wapen blijft – ondanks de hoop die hij voor de motor koestert – echter het chassis, benadrukt Ricciardo. “We hebben een superauto”, durft hij zelfs wel te stellen.

Aangezien Red Bull in 2015 al wel heeft laten zien goed te presteren op circuits waar downforce in plaats van vermogen de sleutel tot succes is, denkt Ricciardo dat Red Bull onder bepaalde omstandigheden sowieso kan verrassen.

“Als de regen vorig jaar in Austin had doorgezet, hadden we waarschijnlijk gewonnen, terwijl we in Hongarije en Singapore podiumplekken haalden. Het is dus niet zo dat het altijd alleen maar om motorvermogen gaat.”

“Puur qua motorvermogen zouden we daarnaast zoals gezegd ook dichter bij de rest moeten zitten, waardoor we ook minder pijn zouden moeten lijden op circuits als Monza en Spa.”