Mercedes heeft door het vertrek van wereldkampioen Nico Rosberg het meest gewilde stoeltje van het moment in de aanbieding. De lijst met kandidaten is lang, maar de keuze niet makkelijk. Formule 1 evalueert de kanshebbers. Vandaag: Fernando Alonso.

Waarom moet Mercedes voor Alonso gaan?
Tja, waarom niet eigenlijk? Net als zijn voormalige McLaren-teamgenoot Jenson Button is Alonso erg ervaren. Maar anders dan de Brit lijkt hij in de loop der jaren weinig tot niets te hebben ingeboet van de scherpte die hem al meer dan tien jaar een van de beste coureurs van het veld maakt.

Als bewijs voor die stelling is Alonso’s voorbije seizoen afdoende. Waar Button 21 punten bijeen sprokkelde, finishte de Spanjaard met 54 punten keurig als tiende in het WK. En dat in een McLaren-Honda die nog altijd niet bepaald de rapste auto van het veld was. In Monaco en de Verenigde Staten blonk Alonso uit met twee razend knappe vijfde plaatsen.

De heilige wind waait dus nog bij Alonso, dat is duidelijk. Maar hij zal alleen nog maar harder gaan blazen als Alonso in een Mercedes terecht komt. Tien achtereenvolgende seizoenen heeft de coureur uit Oviedo immers alweer gejaagd op een derde titel, om toe te voegen aan zijn kampioenschappen uit 2005 en 2006.

Tevergeefs. Zijn beste jaren vergooide Alonso bij Ferrari. Daar had hij vrijwel uitsluitend matige bolides onder zijn kont, die hij alsnog naar elf zeges en twee vice-wereldtitels stuurde. Als Mercedes Alonso dus een auto biedt waarmee hij eindelijk weer eens écht voor de overwinning kan rijden, kan de renstal erop rekenen dat hij gemotiveerder zal zijn dan ooit.

Mercedes-teambaas Toto Wolff liet eerder al weten een oogje te hebben op Alonso. “Talent, snelheid en ervaring: Fernando heeft het allemaal. Ik heb veel respect voor hem als coureur”, zei Wolff tegen Sky Sports.

Alonso en Hamilton, hier racend in Austin afgelopen oktober, reden in 2007 al een tumultueus seizoen als teamgenoten.

Waarom moet Mercedes niet voor Alonso gaan?
Lewis Hamilton en Fernando Alonso als teamgenoten… Dat hebben we al eens mis zien gaan. In 2007 kwam Alonso, net twee keer kampioen geworden bij Renault, over naar McLaren. Hij dacht daar wel eventjes de lakens te gaan uitdelen.

Dat was echter buiten Hamilton gerekend. De Brit, net 22, debuteerde dat jaar bij het team uit Woking in de Formule 1. Hij was niet onder de indruk van Alonso. Er ontstond een machtsstrijd. Een jaar vol conflicten kostte zowel Hamilton als Alonso de wereldtitel – Kimi Räikkönen pakte hem met één punt voorsprong. Alonso pakte zijn spullen en keerde terug naar Renault.

Inmiddels zijn Hamilton en Alonso natuurlijk tien jaar ouder en wijzer. De ruzies uit het verleden zijn vergeten en vergeven. Maar wie weet wat er van die verbeterde verstandhouding overblijft, als de twee tien jaar na hun oorspronkelijke clash weer als teamgenoten om de hoogste eer zouden strijden?

Wat zijn Alonso’s kansen?
Als we Alonso’s manager en voormalig Renault-teambaas Flavio Briatore moeten geloven: nul. Alonso heeft komend jaar gewoon nog een overeenkomst met McLaren. “Waarom wordt Fernando toch altijd meteen weer genoemd als er ergens een stoeltje vrij is? Er ligt een contract en dat respecteren we”, zei Briatore tegen de Gazzetta dello Sport.

Dinsdag leek ook de tweevoudig wereldkampioen zelf een overstap uit te sluiten. “Ik geloof in dit project. Ik ben toegewijd en ik wil wereldkampioen worden bij McLaren-Honda. Dat is mijn enige doel”, zei Alonso volgens Autosport tegen het personeel op de McLaren-fabriek.

McLaren-directeur Zak Brown benadrukt eveneens dat Alonso vastligt. “We hebben een contract en hij is hier heel gelukkig. Hij wil weer winnen, maar dat willen wij ook.” Het is niet verwonderlijk dat McLaren Alonso wil behouden. Ervaren coureurs zullen komend seizoen heel belangrijk zijn. Zij kunnen met hun betrouwbare feedback de ontwikkeling van de ingrijpend gewijzigde bolides een flinke duw in de rug geven. Als Alonso zijn ervaring meeneemt naar Mercedes, zou dat dus een flinke aderlating zijn voor McLaren.