Motorleverancier Renault vindt dat het meer krediet verdient voor de drie wereldtitels op rij die het met Red Bull en Sebastian Vettel bij zowel de coureurs als constructeurs heeft gehaald.

Renault-kopstuk Carlos Tavares laat in gesprek met het Britse Autocar blijken dat hij vindt dat Renault niet genoeg ‘credits’ krijgt voor de successen van Red Bull en Vettel: “Het is frustrerend voor ons dat we niet meer waardering krijgen voor het verslaan van merken als Ferrari en Mercedes”, vertelt Tavares. “Als ik eerlijk ben, vind ik namelijk dat we daar meer krediet voor verdienen.”

Tavares erkent echter dat Renault de hand (in ieder geval deels) in eigen boezem moet steken voor het uitblijven van krediet. “Marketingtechnisch gezien pakken we het denk ik niet helemaal goed aan.”

“We moeten als bedrijf en motorleverancier meer reuring, meer poeha optrommelen aangaande onze activiteiten als motorleverancier en er zo meer aandacht op vestigen”, stelt Tavares. “Onze status als wereldkampioen helpt ons immers wel motoren te verkopen in de Formule 1, maar buiten dat levert het ons niet genoeg op.”

Tavares geeft volgens Autocar verder nog aan dat Red Bulls samenwerking met het Japanse luxemerk Infiniti (dat via Renaults partner Nissan ook aan Renault gelieerd is) ervoor zorgt dat Renault waardering misloopt, maar hij denkt wel dat de relatie met Red Bull nog verbeterd kan worden en net zo goed kan worden als de relatie met Renaults andere klanten Williams, Lotus en Caterham.

“De relaties met al onze andere teams zijn heel hartelijk, en zou je zelfs emotioneel kunnen noemen”, stelt Tavares. “Frank Williams is namelijk iemand die we bij Renault allemaal zeer respecteren, door zijn persoonlijkheid en de successen van zijn team in de sport.”

“Met Lotus hebben we een historische band, aangezien wij jarenlang ons eigen team vanuit hun thuisbasis in Enstone hebben gerund en al heel lang met de mensen daar samenwerken. Caterham is tenslotte een partner in ons nieuwe Alpine-project. We hebben met al die teams dus een speciale band die ons veel waard is, en misschien kunnen we dat in de toekomst ook met Red Bull hebben.”

Foto: de merknaam van titelsponsor Infiniti is op de nieuwe Red Bull een stuk beter zichtbaar dan die van motorleverancier Renault.