Nelson Piquet rijdt niet langer voor Renault. Op zijn website laat Piquet in een verklaring weten dat hij op de hoogte is van het voornemen van Renault om hem niet langer in te zetten. “Ergens voelt het als een opluchting.”Het ontslag van Piquet komt niet uit de lucht vallen. Zijn prestaties waren al enige tijd ondermaats en na de Grand Prix van Hongarije, zijn laatste race namens Renault blijkt nu, had hij openlijk woorden met teambaas Flavio Briatore.

“Ik weet inmiddels dat Renault niet van plan is mij nog in te zetten in het vervolg van het seizoen”, opent Piquet. “Ik wil een kleine groep mensen, met wie ik heb samengewerkt en van wie ik steun genoot, bedanken voor hun inzet.”

Piquet spreekt van een teleurstelling. “Maar tegelijkertijd voel ik me opgelucht omdat het dieptepunt in mijn carrière voorlopig is afgesloten. Nu krijg ik de kans mijn reputatie te herstellen en mijn loopbaan weer op de rails te krijgen.”

Piquet wijst Briatore aan als boeman. “Om in de Formule 1 te geraken, besloot ik een contract te tekenen met Briatore, die als mijn manager zou optreden. Helaas ging mijn carrière vanaf dit moment bergafwaarts.”

“Ik was testcoureur, maar mocht amper testen en toen ik in 2008 mijn debuut in de Formule 1 maakte, deden zich al snel enkele rare situaties voor. Ik had verwacht dat het team me zou steunen, maar werd slechts beschouwd als opvulling. Niemand keek naar me om. In plaats daarvan dreigde Briatore me te vervangen als ik niet goed zou presteren.”

Briatore beloofde begin 2009 dat alles anders zou gaan en dat Piquet nu wel dezelfde kansen zou krijgen als zijn teammaat Fernando Alonso. Wel moest hij een prestatiecontract tekenen. “Ik ging akkoord omdat ik dezelfde kansen zou krijgen. Veertig procent van de punten van Alonso scoren zou dan geen probleem moeten zijn.”

“Helaas waren het loze beloftes”, aldus Piquet. “Ik mocht amper testen en als ik reed, regende het ook nog. En als het droog was, moest ik vaak op de eerste dag van een meerdaagse sessie rijden. De baan is dan nog vies. Ik heb nooit de kans gehad om me goed voor te bereiden op de manier waarop de kwalificatie wordt afgewerkt.”

Daar kwam nog eens bij dat Piquet vaak een slechtere auto had dan Alonso, die de nieuwste onderdelen kreeg. “Ik heb begrepen dat mijn auto zonder updates minstens een halve seconde langzamer was, maar in de kwalificatie was het onderlinge verschil toch een aantal keer kleiner.”

De Braziliaan zegt nog steeds te geloven in eigen kunnen. Dat hij in de Formule 1 niet uit de verf is gekomen, is te wijten aan externe factoren, meent hij. “Ga mijn cv maar na, de resultaten die ik in de Formule 1 heb behaald passen daar niet bij. Maar ik geloof nog steeds in mezelf. Ik ben in een oneerlijke situatie verzeild geraakt.”

“Ik heb altijd geloofd dat een manager onderdeel uitmaakt van het team rond een coureur. Een manager is er om je te steunen, supporteren en zijn best voor je te doen. Rond mij was het omgekeerde het geval. Briatore was mijn scherprechter.”

“Het is voor mij niet nieuw om onder druk te staan. In mijn carrière is er wel vaker kritiek op me geuit of zijn er hoge verwachtingen geweest vanwege mijn achternaam. Tot op heden heb ik altijd aan de verwachtingen voldaan of heb ik deze zelfs overtroffen.”

“Ik heb nog niet eerder de behoefte gevoeld mezelf te verdedigen of te reageren op geruchten en kritiek. Ik kende de waarheid en wilde me concentreren op mijn werk. Ik heb me er nooit door laten kennen. Gelukkig heb ik de kring van mensen die me steunt goed nieuws te melden: ik overweeg verschillende opties om een nieuwe, eerlijke start te maken in de Formule 1.”

KVN