Officieel: Mosley stelt zich niet verkiesbaar
In een brief aan alle FIA-leden heeft de huidige FIA-voorzitter Max Mosley bevestigd dat hij zich dit jaar op 23 oktober niet verkiesbaar stelt. Mosley had die belofte al eerder gedaan aan de FOTA-leden, maar dreigde zich niet aan zijn woord te houden.In zijn brief meldt Mosley dat hij onder zware druk stond om zich toch verkiesbaar te stellen. “Sinds mijn aankondiging op 24 juni dat ik me niet meer verkiesbaar zou stellen bij de komende verkiezingen, heb ik bijna honderd verzoeken binnen gekregen van FIA-leden die mij verzochten dat wel te doen.” Mosley is erg dankbaar voor die steun.
De Engelsman legt uit dat hij zich al aan het voorbereiden is op een leven na zijn FIA-voorzitterschap. Hij geeft aan dat zijn familie op zijn aftreden rekent, maar dat ook het personeel bij de FIA zich al aan het voorbereiden is op de komst van zijn opvolger. “Om me alsnog verkiesbaar te stellen, zou alles bemoeilijken en bovendien niet eerlijk zijn tegenover mijn familie, ook gezien het recente verlies van onze zoon. Daarnaast loop ik al een tijdje met het idee rond dat ik minder wil werken – ik moet niet vergeten dat ik volgend jaar alweer zeventig wordt.”
Het zou Mosley niet zijn als hij niet van de gelegenheid gebruik zou maken om zijn stempel op de volgende verkiezing te drukken. In de brief spreekt hij een duidelijke voorkeur uit voor Jean Todt. De voormalige Ferrari-teambaas zou volgens de FIA-voorzitter de perfecte opvolger zijn.
“Jean is zonder twijfel één van de beste autosportmanagers van zijn generatie. Hij heeft in verschillende disciplines gewonnen. Daarnaast is hij CEO geweest bij een autofabrikant en heeft zodoende dus ervaring met het besturen van een grote, complexe organisatie. Iets wat essentieel is voor de kandidatuur van een volgende FIA-voorzitter.”
Mosley benadrukte dat er niet voor onpartijdigheid gevreesd hoeft te worden. “Hij heeft geen speciale banden met Ferrari, Peugeot en Citroen, of zijn andere voormalige werkgevers. Als voorzitter behoedt hij de onafhankelijkheid van de FIA.”
LV