BMW Sauber klaar om KERS te gebruiken
BMW Sauber is ver genoeg met de ontwikkelingen van het Kinetic Energy Recovery System (KERS) om het in te zetten tijdens races. Het team twijfelt echter nog of KERS een voordeel gaat opleveren.Teambaas Mario Theissen weet niet zeker of de extra pk’s die KERS genereert opboksen tegen de gewichtstoename die het energieregeneratiesysteem veroorzaakt. Dus ook al is BMW Sauber ‘klaar’ met KERS, is men er nog niet over uit of dat het in Australië ingezet gaat worden.
,,Ons KERS-systeem is raceklaar. Dat betekent dat we het in principe in Melbourne kunnen gebruiken”, legt Theissen uit. ,,We moeten nu alleen naar de voor- en nadelen kijken.”
,,Het voordeel is dat de rijders er 6,6 seconden per ronde 82 pk bij krijgen. Aan de andere kant brengt KERS extra gewicht met zich mee, wat weer invloed heeft op de gewichtsverdeling en het bandenverbruik”, aldus Theissen.
BMW Sauber heeft dan ook besloten om per rijder en per circuit te bepalen of KERS ingezet wordt of niet. Het Duits/Zwitserse team is altijd één van de grootste voorstanders van KERS geweest. Theissen benadrukt dat de ontwikkeling van het systeem een ‘enorme uitdaging’ vormt, maar tegelijkertijd nieuwe technische elementen aan de sport toevoegt.
Theissen: ,,De Formule 1 heeft de rol ingenomen die nieuwe technologieën voor straatauto’s in de toekomst stimuleert.”
LP