Wat is de beste manier om de harde compound van de zachte te onderscheiden? Bandenfabrikant Bridgestone probeert het juiste antwoord op deze vraag te vinden. Tijdens de test in Jerez wordt een groene bies getest.Net als vorig seizoen wordt er ook in 2009 gebruik gemaakt van twee verschillende compounds – een harde en een zachte. Enige probleem is dat de groeven op de ‘echte slicks’ zijn verdwijnen waardoor deze niet meer gemarkeerd kunnen worden.

Daarom moet Bridgestone op zoek naar een nieuwe oplossing om de zachte compound te markeren. Een oplossing die deze week tijdens de wintertests in Jerez wordt geprobeerd is de groene bies.

Verschillende coureurs hebben er inmiddels mee getest en op foto’s is de groene bies vrij duidelijk waarneembaar. Op de voorbanden is de groene lijn aan de binnenkant aangebracht, op de achterbanden aan de buitenkant.

Helemaal nieuw is dit groene idee niet. Tijdens de Grand Prix van Japan vorig jaar uitte Bridgestone haar support voor het initiatief Make Cars Green van de FIA door alle vier de groeven groen te maken.

Het is nog niet bekend of dit de definitieve oplossing is. Bridgestone zegt dat de uiteindelijke variant voor de Australische Grand Prix in maart wordt bevestigd.

Overigens wordt in Amerika al jaren gebruik gemaakt van een gekleurde bies op de banden.

KVN