De difussors op de bolides van Williams en Toyota zijn legaal. Althans, dat zegt FIA-voorzitter Max Mosley. Volgens Mosley ziet de autosportbond niks illegaals aan het concept dat beide teams toepassen.In het technische reglement van de FIA staat dat alle carrosserieonderdelen die verder dan 350 millimeter achter de achteras liggen, niet hoger dan 175 millimeter mogen zijn. Er werd getwijfeld of dit bij Williams en Toyota ook zo was.

,,Dit soort discussies zijn een logisch gevolg van nieuwe regulering”, reageert Mosley. ,,De huidige opvatting van de FIA is dat Williams en Toyota de rest te slim af zijn geweest. Protesteren tijdens een Grand Prix blijft mogelijk.”

Het vermoeden bestond dat beide teams door een ongebruikelijke vormgeving toe te passen diffusors hebben die buiten de maximale afmetingen vallen. Dat zou hen vooral in langzame bochten voordeel opleveren.

De regels op het gebied van de diffusor zijn zo opgesteld om deze een stuk minder effectief te maken. Door het gebrek aan neerwaartse druk dat hierdoor ontstaat zouden auto’s elkaar makkelijker moeten kunnen inhalen.

Grote kans dat andere teams het concept nu zullen overnemen.

KVN