Red Bull rijdt in seizoen 2009 niet met haar eigen variant van KERS. Dit heeft Red Bulls adviseur David Coulthard bevestigd. In plaats daarvan maakt het team gebruik van het KERS-systeem dat wordt geleverd bij de motor van Renault.In eerste instantie was het de bedoeling dat Red Bull haar eigen systeem zou ontwikkelen, maar dat is fout gelopen. Zo waren er problemen met de koeling van de batterijen.

Dit leidde op een gegeven moment tot zoveel rookontwikkeling in de fabriek dat deze moest worden ontruimd omdat het brandalarm afging. De brandweer kwam in allerijl poolshoogte nemen, maar dat bleek ook weer niet nodig.

Teambaas Christian Horner reageerde toen als volgt: ,,In 2009 maken de auto’s gebruik van accu’s met een hoog voltage. Uit veiligheidsoogpunt en ter koeling werd deze in een chemische stof bewaard. Hierbij ontstond veel rook, maar groot gevaar hebben onze mensen geen moment gelopen.”

Het lijkt onwaarschijnlijk dat Red Bulls project puur en alleen daardoor is mislukt, maar helemaal lekker zat het in ieder geval niet. Vandaar dat Coulthard tijdens de Autosport International Show onthulde dat KERS nu is inbegrepen in de motordeal met Renault.

,,Het is vanuit economisch standpunt beter om met Renault te werken en nog efficiënter ook”, voert de gepensioneerde Schot als argumentatie aan. Overigens is het systeem waar Renault – en dus ook Red Bull – mee gaat rijden ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli, dat tevens nauwe banden onderhoudt met Ferrari.

KVN