Klien: ‘Nieuwe aerodynamica heeft effect’
BMW Sauber-testcoureur Christian Klien denkt dat de nieuwe regels voor aerodynamica in 2009 het gewenste effect zullen hebben. Volgens Klien zal onder andere inhalen makkelijker worden.BMW Sauber is op het moment druk bezig met de (aerodynamische) voorbereidingen en ontwikkelingen voor het seizoen van 2009. Testcoureur Klien heeft een aantal nieuwigheden al uit mogen proberen en voorziet goed nieuws voor de Formule 1-fans.
De aangepaste regels voor aankomend seizoen vragen onder andere om een lagere en bredere voorvleugel en een langere en smallere achtervleugel. En dat heeft het gewenste effect, denkt Klien.
,,Het ziet ernaar uit dat de nieuwe regels voor meer inhaalacties zullen zorgen”, laat de Oostenrijker aan de officiële Formule 1-website weten. ,,We hebben gemerkt dat je dichter op een voorligger kunt gaan zitten.”
Klien legt uit dat de voorvleugel voor meer stabiliteit zorgt en de achtervleugel de turbulentie vermindert. Maar nadelen zijn er ook. Klien: ,,Een minpunt zal de start van de race zijn. Met deze scheppen van neuzen zullen we waarschijnlijk veel voorvleugels zien sneuvelen in de eerste bocht.”
Klien heeft ook al de mogelijkheid gehad om het nieuw te introduceren KERS-systeem in zijn volledige functionaliteit te testen. Daarbij wordt de energie die vrijkomt bij het remmen omgezet in extra vermogen die de coureur kan gebruiken middels een power boost-knop.
,,Je moet die boost-knop zo vroeg mogelijk in de bocht indrukken om er op het rechte stuk voordeel uit te halen. Ik schat nu in dat je dit proces het beste kunt starten als je in de bocht in de derde versnelling zit. Het vergt hoe dan ook extra aandacht van de coureur”, aldus Klien.
BMW Sauber presenteert de F1.09 op 20 januari in het Spaanse Valencia.
LP