Honda’s CEO Nick Fry zegt dat er wel twaalf gegadigden zijn om de renstal van de ondergang te redden, maar David Richards is zeker niet de redder in nood. Naar verluidt heeft hij dit ook officieel aan het team meegedeeld.Vanaf het moment dat Honda bevestigde uit de Formule 1 te stappen, werd Richards genoemd als kandidaat om het zinkende schip over te nemen. Dit omdat hij tussen 2001 en 2004 als teambaas aan Honda was verbonden.

Aan het einde van zijn periode als teamchef beleefde het team haar glorietijd door als tweede te eindigen in het constructeurs-WK. Sindsdien is het alleen maar minder gegaan wat Honda ertoe heeft besloten het team aan te bieden.

Hoewel Richards de mogelijkheid heeft onderzocht om zich in te kopen en zelfs naar Koeweit is afgereisd om met investeerders te praten, meldt Autosport.com op basis van zelf verkregen informatie dat Richards de onderhandelingstafel de rug heeft toegekeerd.

De investering om van Honda weer een een succesvol team te maken, is teveel gevraagd. Prodrive-baas Richards zelf ging op de Autosport International Show niet tot in detail op de zaken in, maar hij gaf wel aan dat dit ‘niet het juiste moment is’ om terug te keren.

,,Als ik terugkeer in de Formule 1 doe ik dit vanuit zakelijk oogpunt, niet om mijn oud-werknemers te redden”, geeft Richards zijn motieven prijs. ,,Emoties mogen geen rol spelen. Anders gaat het vroeg of laat fout, dat weet ik zeker.”

En vanuit zakelijk oogpunt bezien is de sport momenteel niet interessant genoeg. Richards: ,,Wat ik ook investeer, het eerste seizoen gaan we zeker niet winnen. Dat op zich is nog geen reden om er geen geld in te steken, maar ik kan niet voorzien wat de stand van zaken over een jaar van nu is. Er spelen teveel onduidelijke factoren een rol.”

Daarnaast verwacht Richards dat de eerste gevolgen van de kostenbesparingen die de teams zich hebben voorgenomen pas in 2010 duidelijk worden. ,,Daarom ben ik er niet van overtuigd dat dit hét moment is om in te stappen. Als ik nu bij de Formule 1 betrokken was, zou ik trouwens aansturen op besparingen die veel verder gaan dan de huidige afspraken.”

,,Het is nu net alsof de ernst van de situatie nog niet goed wordt ingeschat. Want het is crisis, laat dat duidelijk zijn. De Formule 1 moet weer met beide benen terugkeren op aarde om de discrepantie met de gewone man op straat op te heffen. Gebeurt dat niet, dan vrees ik voor de toekomst van de sport.”

KVN