Ferrari en KERS nog geen goed huwelijk
Iets meer dan drie maanden voor de start van seizoen 2009 heeft Ferrari haar problemen met KERS nog altijd niet opgelost. De ontwikkeling loopt achter op schema en de kans is aanwezig dat het systeem niet op tijd gereed is.Kinetic Energy Recovery System, kortweg KERS, is een systeem dat de energie absorbeert die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie wordt opgeslagen en kan later worden aangewend om extra motorvermogen te genereren.
Volgens de voor 2009 geldende regels is het systeem toegestaan, maar gebruik ervan niet verplicht. Naar verluidt is BMW Sauber een van de voorlopers op het gebied van KERS, terwijl veel andere teams problemen hebben.
Daaronder dus ook Ferrari, zo geeft de technische staf toe op het kerstfeest van het team. ,,We werken keihard aan ons KERS-systeem”, zeggen Aldo Costa (technisch directeur), Gilles Simon (motordirecteur) en Nikolas Tombazis (hoofdontwerper) in koor op de website van Ferrari.
,,We lopen wel enigszins achter op schema, maar het is nog altijd ons doel om met een werkend KERS-systeem aan de start te staan in Australië. Maar, eerlijk is eerlijk, we denken er ook over na om een bolide in te zetten zonder ook maar enige vorm van het systeem.”
Daarnaast geeft het trio techneuten toe dat het budget voor de ontwikkeling van KERS al ruimschoots is overschreden. ,,Het vormt een ongekende uitdaging”, menen Costa, Simon en Tombazis. ,,De motor en de elektronica zijn zo duur nog niet, maar het daadwerkelijk terugwinnen van energie kost veel meer dan we hadden voorzien.”
KVN