Het lijkt erop dat de standaardmotor echt haar entree maakt in de Formule 1. De FIA claimt dat plannen daarvoor met grote interesse door de teams zijn ontvangen en dit lijkt inderdaad het geval. Zelfs Renault zou willen toehappen.Het vertrek van Honda heeft Max Mosley en de FIA er eens te meer toe aangespoord drastische maatregelen te nemen om de sport goedkoper te maken. Introductie van een standaardmotor is een van die maatregelen.

Renstallen hebben tot vrijdag de tijd zich achter het plan van de FIA-baas te scharen. ,,De teams hebben zeer positief gereageerd op onze voorstellen met betrekking tot de motor”, meldt een zegsman van de FIA.

Er zijn op z’n minst vier teams nodig om Mosley zijn plan te laten uitvoeren. Autosport.com meldt dat alle privateers – Williams, Force India, Red Bull en Toro Rosso – overstag zijn, maar de grootste verrassing komt uit het Renault-kamp, dat eveneens akkoord schijnt te zijn.

Vooral de move van Renault is opvallend. Momenteel ontwerpt en bouwt de motorafdeling in Viry-Chatillon de motoren voor het Franse team. Dat gaat al zo sinds de fabrikant in 2001 terugkeerde in de Formule 1. Inmiddels groeien de bomen niet meer tot in de hemel.

Renault krijgt het ieder jaar zwaarder om het budget voor haar team te verantwoorden en ook in Viry-Chatillon moet steeds meer bespaard worden. Als er dan ook amper nog ontwikkeld mag worden, is het misschien net zo makkelijk om over te stappen naar Cosworth, lijkt de gedachtegang te zijn.

,,Het is niet gepast op zulke vragen te reageren vooruitlopend op de bijeenkomst van de World Motor Sport Council (WMSC) aanstaande vrijdag”, antwoordt de FIA-woordvoerder gevraagd naar namen en rugnummers.

De FIA en Mosley zijn in exclusieve onderhandelingen verwikkeld met Cosworth voor een deal om vanaf 2010 jaarlijks de motor inclusief aandrijflijn te leveren voor minder dan 7 miljoen euro. Cosworth doet dat in samenwerking met Xtrac en Ricardo Transmissions.

Teams – met name de fabrikanten Ferrari, McLaren, BMW Sauber en Toyota – die daar niet aan willen meedoen, resteren twee opties: zelf een motor bouwen volgens de specificaties van de standaard-Cosworth of verder gaan met hun huidige motor, die door verschillende restricties gelijk geschaald wordt aan de Cosworth-krachtbron.

Mosley en de teams, verenigd in de FOTA, komen woensdag in Monaco bijeen om over de nieuwste ontwikkelingen te praten. Ook andere vormen van kostenreductie voor 2009 en 2010 staan dan op de agenda. De uitkomsten daarvan zullen vrijdag meteen ingebracht worden op de vergadering van de WMSC.

KVN