FIA-president Max Mosley heeft de constructeursbond FOTA de pas afgesneden door ze een brief te sturen met de voorstellen van de FIA. Zijn standpunt: er is ruimte voor onderhandeling over de standaardmotor.
De tien teams, verenigd in de FOTA, zijn vandaag in overleg met Max Mosley. Die deed in China flink wat stof opwaaien met zijn plannen voor de invoering van een standaardmotor vanaf 2010. Dit plan is slecht ontvangen en de teams wilden vandaag dan ook hun eigen ideeën voorleggen aan de FIA-president.

Mosley is de FOTA echter een stap voor, want gisteren publiceerde hij zijn eigen lijst met plannen. Nu duidelijk is dat de FIA, en niet de FOTA bepaalt wat er met de motoren gaat gebeuren, rest de teams slechts nog overeenstemming te bereiken over welk van de drie voorstellen die Mosley lanceerde, het gaat worden.

Dat lijkt geen moeilijke keuze. Mosley geeft de teams drie opties.

1 – De FIA stelt een motorleverancier aan die alle teams van motoren voorziet

2- De teams zorgen zelf voor een motorleverancier, die alle teams van motoren voorziet

3 – De FOTA komt met een gedetailleerd plan voor een motor die elk team zelf mag bouwen, mits het aan strenge eisen voldoet. Bovendien moeten de fabrieksteams die motoren voor maximaal 5 miljoen dollar per jaar aan privéteams leveren.

Het valt te verwachten dat de fabrieksteams voor de laatste optie kiezen, die hen in elk geval in staat stelt hun eigen technologie te gebruiken. Ook voor de constructie van de auto zelf wil Mosley een aantal onderdelen standaardiseren, zoals de wielen en de ophanging. Vanmiddag worden de voorstellen besproken.

MB