Donnelly: ‘FIA is er niet om Ferrari te helpen’
Als Ferrari dit seizoen nog kampioen wil worden, zal het dit toch echt zelf voor elkaar moeten zien te boksen. Op steun van de FIA kan en hoeft de renstal niet te rekenen, zegt Alan Donnelly namens de autosportbond.Recent zijn er de nodige straffen opgelegd – met name aan Lewis Hamilton – die de algemene opinie ten opzichte van de FIA niet bepaald ten goede komen. FIArrari of Ferrari International Assistence, klinkt het links en rechts.
Hoofdscheidsrechter Donnelly, die iedere race drie stewards onder zich heeft en zich samen met hen buigt over incidenten, ontkent dat hem en de FIA er veel aan gelegen is Ferrari opnieuw kampioen te zien worden.
,,Er wordt dit seizoen zoveel onzin geschreven naar aanleiding van besluiten van de stewards”, bijt Donnelly van zich af in gesprek met de Gazzetta dello Sport. ,,Er wordt beweerd dat de FIA altijd op de hand van Ferrari is en niet graag heeft dat Hamilton kampioen wordt.”
Onzin, volgens Donnelly. ,,Ik heb slechts een voorbeeld nodig om die theorie onderuit te halen. In Monaco ontdekten de stewards dat de banden van Kimi Raikkonen te laat onder zijn Ferrari werden gemonteerd. Een overtreding van de regels. Vervolgens heeft Kimi een drive through-penalty opgelegd gekregen. Op een circuit waar niet valt in te halen.”
Dat de FIA iedere actie van Hamilton doelbewust onder een vergrootglas legt, is onzin, claimt Donnelly. ,,Kijk naar zijn acties bij de start in Japan; met die snelheid had hij de bocht nooit kunnen halen en door zijn actie werd het een zooitje. Dat is niet de bedoeling. De FIA is er verantwoordelijk voor dat de coureurs zich veilig en eerlijk gedragen.”
Donnelly vervolgt: ,,Dat er te veel straffen opgelegd zouden worden is ook onzin. In zestien Grand Prix’ zijn er 69 zaken bestraft, waarvan 35 vanwege een motorwissel, problemen met de versnellingsbak of te hard rijden in de pitstraat. Slechts de helft vanwege incidenten op de baan. Ik denk niet dat dit een hoog percentage is. En het is heus niet zo dat we alles bestraffen.”
,,Een van de verwijten in het verleden was dat het te lang duurde voordat er straffen werden uitgedeeld. In Fuji hebben we onmiddellijk besloten Hamilton en Felipe Massa te bestraffen. In het geval van Massa/Sébastien Bourdais moesten we wachten omdat we beide coureurs wilden spreken. Dat kon pas na afloop. Maar onze beslissingen zijn altijd wel doordacht.”
Ondertussen vinden verschillende (top)coureurs het een goed idee als een oud-coureur permanent wordt aangesteld als (hoofd)steward en de bevoegdheid krijgt om zich uit te spreken over het doen en laten op de baan. Donnelly vindt dat geen goed idee.
,,Hun mening zal zijn gebaseerd op wat ze zelf hebben meegemaakt; in het verleden dus. Ten opzichte van tien jaar terug is de autosport veranderd. Aan het begin van ieder seizoen wordt er een lijst opgesteld van mensen die capabel genoeg zijn om dienst te doen als steward. Zij krijgen ook een soort van superlicentie. Net als de coureurs. Sommigen zijn al 25 jaar in dienst, dus al op het moment dat sommige coureurs niet eens waren geboren.”
KVN