Plan voor standaardmotor leidt tot verdeeldheid
De invoering van een gestandaardiseerde motor in de Formule 1 zou wel eens kunnen leiden tot het vertrek van een aantal van de autofabrikanten. Ron Dennis: ,,We zijn verbijsterd.”Deze week publiceerde The Times Mosleys voorstellen voor kostenbesparing in de Formule 1. Onder de verschillende kostenbesparende maatregelen valt ook de introductie van standaardmotoren. Deze zouden moeten worden gebouwd door een externe partij, of door de fabrikanten zelf. Die zitten daar echter niet op te wachten.
,,Het zou een enorme impact op de sport hebben”, zegt Martin Whitmarsh, CEO van McLaren. ,,Ik kan me voorstellen dat een aantal van de fabrikanten de Formule 1 hierdoor zal verlaten.” Teambaas Ron Dennis valt hem bij. ,,We zijn verbijsterd. Er was afgesproken dat motoren gedurende vijf jaar bevroren zouden worden en nu gaat alles weer op de schop.”
De vijf jaar durende motorenbevriezing is onder druk komen te staan nadat dit jaar gesuggereerd werd dat sommige fabrikanten onder de vlag van betrouwbaarheid of kostenbesparing aanpassingen aan hun ontwerp hebben gedaan die de prestaties verbeteren. Vooral Ferrari zou van de mazen in het reglement geprofiteerd hebben en inmiddels zo’n dertig pk extra uit hun motoren weten te krijgen.
Volgens Dennis zou een standaardmotor, gebouwd door de fabrikant zelf, de kosten alleen maar opvoeren. ,,We hebben onze motorenafdeling volledig ontmanteld.
Er is alleen nog een kleine groep specialisten die zich met de betrouwbaarheid bezighoudt.” Nick Fry, CEO van Honda, is juist van mening dat er iets moet worden gedaan aan het verschil in prestaties tussen de motoren. ,,Er is duidelijk een verschil”, zegt Fry tegen Autosport.com. ,,Dat was nooit de bedoeling toen de motoren bevroren werden. We zijn dus blij dat er maatregelen worden genomen om dat op te lossen.” BMW Saubers Mario Theissen hoopt dat de FOTA, het samenwerkingsverband tussen de tien teams, met een beter alternatief komt. ,,Als we besluiten de motorenbevriezing op te heffen, dan moeten we wel oppassen dat het niet ontaardt in een nieuwe technologische wedloop, met alle kosten van dien. Ik ben van mening dat dit eerst zorgvuldig moet worden besproken met de FOTA. Dan zullen we wel zien of er iets zinnigs uitkomt.” Ron Dennis is stellig in zijn mening: de motoren zijn vorig jaar gehomologeerd voor vijf jaar en wat hem betreft blijft dat zo. ,,De motoren zouden voor vijf jaar niet veranderen. Nu ineens weer wel. Spaart dat geld? Schieten we er iets mee op? Ik vind het verwarrend.” MB
Er is alleen nog een kleine groep specialisten die zich met de betrouwbaarheid bezighoudt.” Nick Fry, CEO van Honda, is juist van mening dat er iets moet worden gedaan aan het verschil in prestaties tussen de motoren. ,,Er is duidelijk een verschil”, zegt Fry tegen Autosport.com. ,,Dat was nooit de bedoeling toen de motoren bevroren werden. We zijn dus blij dat er maatregelen worden genomen om dat op te lossen.” BMW Saubers Mario Theissen hoopt dat de FOTA, het samenwerkingsverband tussen de tien teams, met een beter alternatief komt. ,,Als we besluiten de motorenbevriezing op te heffen, dan moeten we wel oppassen dat het niet ontaardt in een nieuwe technologische wedloop, met alle kosten van dien. Ik ben van mening dat dit eerst zorgvuldig moet worden besproken met de FOTA. Dan zullen we wel zien of er iets zinnigs uitkomt.” Ron Dennis is stellig in zijn mening: de motoren zijn vorig jaar gehomologeerd voor vijf jaar en wat hem betreft blijft dat zo. ,,De motoren zouden voor vijf jaar niet veranderen. Nu ineens weer wel. Spaart dat geld? Schieten we er iets mee op? Ik vind het verwarrend.” MB