Officieel: motorprestaties gelijkwaardiger
Het is de bedoeling dat de prestaties van de motoren in 2009 weer net zo gelijk zijn zoals bij de introductie van de motorbevriezing. Dit heeft heeft de World Motor Sport Council (WMSC) besloten op een vergadering.Sinds dit seizoen is de ontwikkeling van de motoren stilgelegd en mogen de teams deze niet langer verbeteren. Dit is echter toch gebeurd. Alleen als er structurele problemen zijn of als een renstal erin slaagt goedkopere onderdelen te ontwerpen, mag het ontwerp gewijzigd worden.
Verschillende teams zijn erin geslaagd meer motorvermogen te genereren. Ook verbeterde smeersels kunnen voor betere prestaties zorgen, net als aanpassingen aan de airbox en het uitlaatsysteem. Het is echter niet de bedoeling dat fabrikanten dit in hun voordeel gebruiken.
Zo is er een aannemelijk verschil ontstaan tussen de motoren van Renault en Ferrari, beweren insiders. Dit zou zijn af te lezen aan het verschil in prestaties tussen Red Bull (slecht) en zusterteam Toro Rosso (goed). Ook van de Mercedes- en BMW-motor zijn sterke vermoedens dat deze zijn verbeterd.
Pas in 2013 wordt de motorontwikkeling weer vrijgegeven. Renault-teambaas Briatore zag het niet zitten om tot die tijd met Renault aan te modderen in de subtop. ,,De teams zijn met elkaar in gesprek om een goede oplossing te vinden”, openbaarde Briatore recent. ,,Ik heb er al met FIA-baas Max Mosley over gesproken. Misschien dat er voor het einde van het seizoen al een oplossing wordt gevonden.”
Die woorden van Briatore zijn nu bewaarheid. In een statement meldt de FIA dat de WMSC unaniem heeft ingestemd met het plan om de motoren weer gelijkwaardig te maken. De kans is groot dat de motorbevriezing hiervoor tijdelijk wordt opgeschort.
Hoe één en ander precies in z’n werk gaat, is nog onduidelijk.
KVN