Massa blijft positief denken
In plaats van één punt voorsprong kijkt Felipe Massa in het WK tegen een achterstand van zeven punten aan. En dat allemaal door een mislukte pitstop. Toch blijft de Braziliaan positief. ,,We zijn zeker nog niet kansloos.”Massa was in Singapore hard op weg om de leiding in het WK over te nemen van Lewis Hamilton. Binnen de kortste keren had hij een voorsprong van een handvol seconden opgebouwd. De crash van Nelsinho Piquet gaf de race echter een hele andere wending.
Tijdens de neutralisatie maakte Massa zijn pitstop. Die mislukte en toen waren zijn kansen op punten verkeken. Hamilton eindigde als derde en heeft – met nog drie Grand Prix’ op de kalender – zeven punten voorsprong.
Toch weigert de Ferrari-coureur op te geven. ,,Ons motto is en blijft: vooruitkijken en niet opgeven. Zoals onze teambaas Stefano Domenicali direct na de race al zei, gaan we proberen drie dubbelzeges te scoren. Een zware opgave, maar we gaan ons best doen”, zegt Massa op de Ferrari-website.
Hij is en blijft overtuigd van zijn titelkansen. ,,Het ligt er maar net aan hoe je naar de huidige situatie kijkt. Zeven punten kan een groot maar ook een klein verschil zijn. In Singapore verloor ik plotseling zes punten, dus waarom kan ik die later niet terug winnen?”
,,Wat we niet mogen vergeten is dat we over een zeer goede auto beschikken. Was dat niet het geval, dan waren mijn kansen nu wel verkeken. Gelukkig voorziet Ferrari beide coureurs van goede auto’s en kunnen Kimi (Raikkonen, red.) en ik voor onze directe concurrenten finishen. Het kan nog steeds, zolang we maar positief blijven en ervoor willen vechten.”
Was die pitstop nu maar vlekkeloos verlopen, zal Massa ongetwijfeld denken. Dan had het scenario er een stuk gunstiger uitgezien. En waarom reed hij eigenlijk door tot het einde van de pitstraat in plaats van direct te stoppen waardoor hij meer tijdverlies opliep?
Massa: ,,Ik voelde helemaal niets! Het licht sprong op groen en ik reed weg. Ik voelde niets raars en had totaal niet aan de gaten dat de slang nog vastzat aan mijn auto. Mijn engineer Rob (Smedley, red.) vertelde daarna over de radio dat ik mijn wagen moest stilzetten. Toen zag ik in mijn spiegels pas wat er was gebeurd. Veel te laat natuurlijk.”
KVN