Ondanks het stillegen van de ontwikkeling is er toch een verschil in motorprestaties ontstaan. Iets wat Red Bull-baas Dietrich Mateschitz openlijk toegeeft: ,,Het enige verschil tussen Red Bull en Toro Rosso is de motor. De Ferrari is een stuk beter dan de Renault.” De teams werken aan een oplossing.Sinds dit seizoen is de ontwikkeling van de motor volledig bevroren. Alleen als er structurele problemen zijn of als een team erin slaagt goedkopere onderdelen te ontwerpen, mag het ontwerp gewijzigd worden.

Verschillende teams zijn er via deze weg alsnog in geslaagd meer motorvermogen te genereren. Ook verbeterde smeersels kunnen voor betere prestaties zorgen, net als aanpassingen aan de airbox en het uitlaatsysteem. Het is echter niet de bedoeling dat fabrikanten dit in hun voordeel gebruiken.

Toch is dit het geval, claimt Renaults teambaas Flavio Briatore al enige tijd. En hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. Zeker nu iedereen het erover eens lijkt te zijn dat de Ferrari-motor wel degelijk een streepje voor heeft. Net als de Mercedes-krachtbron van McLaren en de BMW van BMW Sauber.

Red Bull-teambaas Christian Horner meent in gesprek met Autosport.com dat er geen beter voorbeeld te bedenken is dan het verschil in prestaties tussen Red Bull en Toro Rosso. ,,Vorig jaar hadden we een erg goede motor, die eveneens door Renault werd geleverd.”

Horner vervolgt: ,,In de loop van het huidige seizoen zijn er verschillen in ons nadeel ontstaan. Teams en fabrikanten interpreteren de regels anders en daardoor hebben sommigen een voordeel voor zichzelf gecreëerd. Renault betaalt hier de prijs voor.”

Eigenaar Mateschitz sluit zich hier in de Oostenrijkse Kronen Zeitung bij aan. ,,Red Bull is gehandicapt omdat bijvoorbeeld de Renault-motor vermogen tekort komt. Toro Rosso onttrekt zich aan de malaise omdat zij beschikken over Ferrari-aandrijving. De motor is een teer punt.”

Pas in 2013 wordt de motorontwikkeling weer vrijgegeven. Briatore ziet het niet zitten om tot die tijd met Renault aan te modderen in de subtop. ,,De teams zijn met elkaar in gesprek om een goede oplossing te vinden”, openbaart Briatore tegenover AS. ,,Ik heb er al met FIA-baas Max Mosley over gesproken. Misschien dat er voor het einde van het seizoen al een oplossing wordt gevonden.”

KVN