McLaren: ‘FIA vond acties Hamilton in orde’
McLaren heeft niet alleen bevestigd in beroep te gaan tegen de tijdstraf waardoor Lewis Hamilton alsnog de Grand Prix van België verloor, maar ook geopenbaard dat de FIA twee keer heeft bevestigd dat team en coureur juist handelden.Hamilton werd bestraft omdat hij twee ronden voor het vallen van de vlag de chicane afsneed en daarmee de leiding afpakte van Kimi Raikkonen. Hoewel hij zijn positie teruggaf, zette Hamilton meteen opnieuw de aanval in. Dit keer met succes.
Het gevecht ging in de voorlaatste ronde onverminderd door. Verschillende keren haalden de twee elkaar in. De crash van Raikkonen zorgde voor een abrupt einde, waarna de McLaren-coureur uiterst voorzichtig naar de finish reed en won.
Tot zijn eigen en ook McLarens verbazing werd de Britse coureur meer dan twee uur na de finish alsnog bestraft. Een tijdstraf van 25 seconden betekende dat Hamilton achter Felipe Massa en Nick Heidfeld pas als derde werd geklasseerd.
CEO Martin Whitmarsh laat weten dat McLaren de wedstrijdleiding, in de persoon van raceleider Charlie Whiting, twee keer heeft gevraagd of het optreden van Hamilton conform de regels was. Beide keren werd hier door Whiting bevestigend op geantwoord.
Whitmarsh: ,,Vanaf de pitmuur hebben we via de radio twee keer contact gezocht met de wedstrijdleiding om te vragen of zij akkoord gingen met de manier waarop Lewis Kimi langszij liet komen. Twee keer werd gezegd dat zijn actie in orde was. Bij het kleinste beetje twijfel zouden we Lewis hebben geïnstrueerd Raikkonen voor de tweede keer te laten passeren.”
Hoewel Whitings opinie alom wordt gerespecteerd, kan hij altijd overruled worden door de dienstdoende stewards. Precies dat is wat er gebeurde. Teambaas Ron Dennis liet kort na de race al doorschemeren dat dit mogelijk was.
,,Natuurlijk kan Charlie slechts zijn eigen mening geven, hij behoort niet tot de stewards, maar zijn mening is niet op los zand gebaseerd en hij bevestigde dat Lewis binnen de regels had gehandeld”, zegt Dennis.
,,Bovendien ben ik van mening dat Lewis gewoon niets fout deed. De bocht was van ons. Zelfs onder dat gegeven gaven we de leiding terug aan Raikkonen. Maar Charlie is niet de eerste de beste om bij twijfel bij aan te kloppen.”
Feit is wel dat Whiting het incident op dat moment slechts had waargenomen via precies dezelfde televisiebeelden die in alle huiskamers over heel de wereld te zien waren.
McLaren heeft ook een reactie van Hamilton zelf vrijgegeven. Voor het eerst na zijn bestraffing praat hij over wat er in gevecht met Raikkonen gebeurde. ,,In de slotfase was ik duidelijk sneller en ronde per ronde kwam ik dichterbij Kimi. Drie ronden voor het einde was ik dichtbij genoeg om de aanval in te zetten onder het aanremmen voor de chicane.”
Hamilton vervolgt: ,,Ik slaagde er onder het aanremmen, terwijl we de apex naderden, in mijn auto iets voor die van hem te sturen. Hij verdedigde op weg naar de tweede apex. Daarbij gooide hij de deur dicht. Hij liet me dus geen ruimte aan de binnenkant van de bocht. Als ik een botsing wilde vermijden moest ik dus wel ontwijkende actie ondernemen.”
,,Daardoor lag ik plotseling aan de leiding. Ik liet korte tijd mijn gas los op het rechte stuk zodat ik zeker wist dat Kimi weer de leiding zou nemen. Het team spoorde me aan dit te doen, maar dat had ik dus al gedaan. Gevolg was dat Kimi op start/finish 6.7 kilometer per uur harder reed dan ik.”
,,Ik liet Kimi volledig te passeren. Zodra dat het geval was, stuurde ik van de linkerkant van het circuit naar de rechterkant. Ik kruiste achter Kimi langs. Vervolgens viel ik opnieuw aan in de eerste bocht. Dit keer kon ik hem met succes uitremmen.”
Overigens duiken er steeds meer beelden op van het incident, waarvan [xlink www.dumpert.nl/mediabase/234781/64323f64/f1,_glibberen_en_glijden_@_spa.html}dit filmpje{xlink] misschien wel de mooiste is. Het gevecht tussen Hamilton en Raikkonen barst na zo’n drie minuten los.
AC/KVN