Aan het opblazen van zijn Ferrari-motor kon Kimi Raikkonen niet veel doen. Het was wel illustratief voor het weekend dat hij in Valencia meemaakte. Niets lukte, zowel in de kwalificatie als in de race, en dat leidt ertoe dat er openlijk wordt getwijfeld aan de toewijding van de Fin. De Ferrari-coureur heeft dit seizoen pas twee Grand Prix’ gewonnen. Zijn laatste zege, die hij behaalde in Spanje, dateert nog steeds van eind april. Sindsdien zijn er negen races verreden en daarin heeft Raikkonen stuk voor stuk weinig succes behaald.

De enige positieve uitzondering was de race in Frankrijk, maar ook daar ging het mis. Dit keer vanwege een gebroken uitlaat. Hoe moeilijk Raikkonen het heeft, blijkt vooral in de kwalificatie. Hij start amper nog vanaf de voorste startrij.

Graag had de wereldkampioen gezien dat hij na een korte zomerpauze, waarin hij zijn batterij weer oplaadde, het tij had kunnen keren. Opnieuw kwam Raikkonen van een koude kermis thuis en raakte hij niet uit de sleur.

,,Het leven zou veel makkelijker zijn als je iedere race wint. Maar dat is niet de realiteit. Soms lukt er helemaal niets, wat je ook probeert”, blikt Raikkonen in een column op zijn persoonlijke website terug op een moeilijk weekend in Spanje.

,,Ik probeer van alles de laatste races, maar het wil maar niet lukken”, verzucht de Fin. ,,Opnieuw gaat het mis op een stratencircuit. Ook in Melbourne, Monaco en Montréal had ik zo mijn probleem, allemaal uiteenlopend van aard.”

En dat terwijl Raikkonen er na een goede vrijdag het volste vertrouwen in had. ,,Helaas was het zaterdag net wat koeler wat in ons nadeel uitpakte. Iedereen heeft een mening over mijn problemen in de kwalificatie. Graag wil ik erop wijzen dat ik in Hongarije zelf een fout maakte, anders was ik nooit vanaf de zesde plek gestart.”

Niet voor het eerst werkte de mindere kwalificatie in zijn nadeel tijdens de race. ,,We startten vanaf de vieze kant van de grid. Heikki Kovalainen had meer grip en kon me passeren. Daarna streden we samen om de vierde plek. Als je achter iemand aanrijdt, werkt dat tegen je. Dit keer waren de koplopers een seconde per ronde sneller. Zo gaat het nu al een aantal races.”

Vanaf Raikkonens tweede pitstop ging het van kwaad naar erger. Eerst trapte hij het gaspedaal van zijn Ferrari te vroeg in waardoor hij zijn monteur omver reed. Gevolg: tijd- en positieverlies. Ook de drie punten voor de zesde plek kon Raikkonen echter niet veilig stellen. Zijn motor gaf de geest.

,,Zesde was beter geweest dan niets, maar ja, zo is het nu eenmaal. Ik kwam de bocht uit, reed het rechte stuk op en merkte dat er iets mis was. Toen zag ik rook in mijn spiegels. Dan weet je hoe laat het is… We wisten dat we een risico namen in Valencia en helaas zijn we uitgevallen. Dan kan ik wel boos worden, maar dat heeft geen zin. Het resultaat blijft toch hetzelfde.”

Hoe nu verder? Met nog zes races te gaan, staat Raikkonen dertien punten achter WK-leider Lewis Hamilton. Vorig seizoen heeft de regerend kampioen aangetoond dat hij kan terugvechten van een achterstand, maar toen was hij tenminste in vorm. Nu niet.

,,Ik hoop me deze week tijdens de test in Monza te herpakken. Daarna komt Spa-Francorchamps, het circuit waarop ik het hele jaar wel zou willen racen. Het is het beste circuit ter wereld en hopelijk krijgen we de auto er aan het werk zoals ik het graag wil.”

,,We reizen naar België met slechts één doel: winnen. Als men twijfelt aan mijn motivatie, dan moeten ze dat vooral doen. Het enige dat ik erover wil zeggen is dat ik door alle tegenslag meer gemotiveerd ben dan ooit tevoren.”

KVN