Middels allerlei veranderingen en de invoer van ingewikkelde regels probeert de autosportbond FIA de spanning terug te brengen in de Formule 1. Volgens David Coulthard hoeft er echter niet zover gezocht te worden. Verbied het bijtanken tijdens races en de spanning komt automatisch terug, meent hij.Dat schrijft Coulthard in zijn nieuwste column op de website van het Engelse ITV.

De 37-jarige coureur van Red Bull Racing haalt daarmee een oude truc uit de kast. In de jaren tachtig en begin jaren negentig van de vorige eeuw heerste er namelijk ook al een verbod op het bijtanken gedurende een Grand Prix; er mochten bij een pitstop alleen banden worden gewisseld. In 1994 werd die verbanning opgeschort.

Tegenwoordig is het verplicht om minimaal een pitstop te maken; in een race moet met zowel de zachte als de harde band worden gereden.

Coulthard: ,,Het bijtanken tijdens een Grand Prix zorgt ervoor dat het een soort van sprint tussen de pitstops wordt, in plaats van een echte race. Met een volgetankte auto komt het veel meer aan op de coureur om de banden en remmen te sparen. Bovendien kan je – als de banden het volhouden – besluiten om de race zonder te stoppen uit te rijden, terwijl iemand anders misschien wel twee keer een pitstop maakt.’’

,,En omdat het gewicht van de auto steeds anders is, verandert ook de prestatie en het gedrag van de auto. Dat zorgt voor meer inhaalmogelijkheden en dus meer spektakel.”

,,Je ziet nu, als het droog is, bijna nooit meer iemand die achteraan is begonnen een race winnen. Dat komt omdat de racesnelheid eigenlijk een afspiegeling is van de kwalificatiesnelheid. Verrassend is dat niet, want de omstandigheden zijn bijna hetzelfde.’’

,,Dus als er meer spanning en spektakel moet komen in de races, dan moet naar mijn mening het bijtanken verboden worden”, meent Coulthard, die tevens beweert dat zo’n verbod aansluit op het doel van de FIA – het ‘groener’ maken van de Formule 1. ,,Als de FIA elk team voor de race een vaste hoeveelheid brandstof geeft dan móeten zij wel proberen om daarmee zo zuinig mogelijk om te gaan.”

PPB