Flavio Briatore kan het maar niet plaatsen: sinds de motorbevriezing van kracht is, heeft Renault niet één schroefje meer veranderd aan haar ontwerp, zoals het hoort. Toch raakt Renaults krachtbron steeds verder achterop. En dat is niet eerlijk, vindt Briatore. De concurrentie ontkent de regels te overtreden.Fernando Alonso heeft dit seizoen al eens eerder aangestipt dat de Renault-motor, halverwege de jaren negentig onbetwist de nummer één, lang niet de beste van het startveld is. Hij wordt in zijn commentaren gesteund door zijn teambaas.

,,Renault houdt zich volledig aan de regels. Doorontwikkeling is verboden dus daar doen wij ook niet aan. We worden gepiepeld. Anderen zijn oneerlijk, verbeteren hun motor en lopen op ons uit”, vertelde Briatore recent tegen de Gazzetta dello Sport.

Daar kwamen na de Grand Prix van Hongarije nog enkele uitspraken van Alonso over de Mercedes-motor bovenop. ,,Vorig seizoen reed ik voor een ander team en ik weet dat zij erin zijn geslaagd tijdens het seizoen de motor te ontwikkelen.”

,,Iedere drie of vier races konden we wel een klein stapje voorwaarts zetten, was er weer een verbetering gereed. Zoniet bij Renault, al twee jaar lang”, doet de tweevoudig wereldkampioen zijn beklag.

Van Ferrari is bekend dat het – in combinatie met partner Shell – hard werkt om bijvoorbeeld de uitlaatsystemen en de smeersels voor de krachtbron te verbeteren. Daar is vermogen mee te winnen. BMW Sauber bedient zich van dezelfde methode, bevestigt teambaas Mario Theissen.

,,Natuurlijk moeten we luisteren naar wat Renault ervan vindt, maar er moet ook geluisterd worden naar de mening van anderen”, zegt Ferrari's technisch directeur Aldo Costa. ,,De regels zijn bevroren. Een onderdeel mag slechts worden vervangen als het gaat om betrouwbaarheid of als je kunt aantonen een goedkoper onderdeel te hebben gefabriceerd.”

,,Dat is algemeen bekend. Maar uiteindelijk beslist de FIA. Zeggen zij nee, dan is het ook nee. Deze informatie circuleert onder de teams en iedereen mag zijn mening over zaken geven. Ik ben van mening dat we dit prima hebben geregeld.”

Ook Frank Williams heeft op het relletje gereageerd. Hij gaat in het midden zitten. ,,Het is een gevoelig onderwerp. Feit is dat je een ontwerp inlevert bij de FIA. Kom je er daarna achter dat bijvoorbeeld je zuigers voor problemen zorgen, dan kun je dit melden. En kijken wat er mogelijk is.”

Williams wil niet hardop uitspreken dat er vals wordt gespeeld. ,,Ik denk niet dat er iemand de regels omzeilt, maar sommige teams zijn wel beter in het verbuigen ervan”, meent de Brit. Hij heeft nooit overwogen de FIA om opheldering te vragen. ,,In de verste verte niet. Niet alle motoren zijn gelijk, dat is nu eenmaal zo.”

Er is nog wel een anekdote die Williams wil delen. ,,Ik heb het uit de tweede, misschien wel derde hand. Eén van de coureurs van Red Bull testte zowel met de Renault- als de Ferrari-auto en verbaasde zich over het verschil. 'Bloody hell', zou hij van verbazing hebben uitgeroepen… Waar of niet? Ik heb geen idee. Wel wil ik duidelijk maken dat ik Ferrari nergens van probeer te beschuldigen.”

KVN